Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kvällstidningarnas nya jätteras

Publicerad: 27 april 2011, 14:06

Kvällstidningarnas upplagor rasar under våren i allt snabbare takt. Skälet är smarta mobilers snabba genomslag. De nya användarmönstren hotar företagens vinster och ökar trycket på att ta betalt för mer innehåll.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

truefalse

Pilarna visar upplageraset mellan 2005 och 2010.

Det är ingen nyhet att morgontidningar tappar ett par procent av läsarna varje år och kvällstidningarna det dubbla:
År 2005 såldes 414 000 ex av Aftonbladet per dag och 336 300 ex av Expressen. År 2010 såldes bara 291 800 Aftonbladet och 267 000 Expressen.

På fem år tappade Aftonbladet 122 200 sålda tidningar om ­dagen, medan Expressen klarade sig undan med ett tapp på 69 300 betalda ex.

Ett skäl var att bredbanden äntligen fått bra kapacitet och vanan att läsa tidningen på nätet spridit sig geografiskt och uppåt i åldrarna.

Men tappet innebar att bruttoomsättningen för kvällspressen föll med 700 miljoner kronor under femårsperioden. Vinsten på papperstidningarna föll med närmare 100 miljoner för Aftonbladet och minst 50 miljoner för Expressen.

Aftonbladet kompenserade sig genom att tjäna pengar på nätupplagan, medan Expressen i stället tjänade på sina bilagor. Båda sålde under några år också en rad tilläggsprodukter i form av dvd, musik och böcker.

Tilläggsprodukter är döda och nätläsandet växer långsammare. Ett stickprov i vecka 15 (se tabell) visar att Aftonbladets sidvisningar­ via app ökar lika mycket som de minskar på webben. Däremot ökar mobilsurfandet tre gånger så mycket som webben tappade. En rimlig slutsats är att mobilen ersätter vissa typer av webbläsning och kannibaliserar på papperstidningen.

Därför kommer nu nästa ras för tidningarna, men betydligt större och snabbare än tidigare. 

Det började i februari då Aftonbladets betalda upplaga föll till 250 000 tidningar per dag. Expressen sålde enligt Resumés källor då omkring 225 000 tidningar. Enligt samstämmiga källor har rasen fortsatt i mars och sannolikt också i april.

Problemet för kvällstidningsföretagen är att intäkterna från de gamla papperstidningarna fort­farande är basen för hela verksamheten. Aftonbladet sålde i fjol annonser på nätet för 350 miljoner kronor, medan Expressens webbförsäljning knappt nådde 100 miljoner kronor. Intäkterna från mobil är än så länge bara felräkningspengar.

För Expressen är webben fortfarande ingen vinstmaskin på det sätt den är för Aftonbladet. Där­emot tjänade Expressen i fjol 47,5 miljoner på bilagorna, vilket gav en tredjedel av vinsten.

I väntan på intäkterna från mobilen försöker kvällstidningarna bättra på sina befintliga affärer. Aftonbladet lanserar till exempel Wellness, ett magasin med både prenumeration och lösnummerförsäljning, har prishöjt sin tv-bilaga med 40 procent och har höjt priset på söndagstidningen. Expressen funderar på att följa Aftonbladet med en betaltjänst på nätet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.