Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Kviby om uppdraget: Rökta om vi inte lockar till oss rätt folk

Publicerad: 18 december 2014, 09:07

Robert Kviby.

Foto: C More.

Robert Kviby har tidigare varit vd för MTG Radio men sa upp sig 2012 och startade ett eget företag som konsult. Nu blir han alltså anställd igen – den här gången som Sverigechef för C More. – Om vi inte lyckas locka till oss människor vi vill ha är vi rökta, säger han till Resumé.


Robert Kviby blir en av de från MTG som C Mores nye vd Manfred Aronsson knyter till sig, som Resumé kunde berätta i tidningsupplagan i dag.

Han tillträdde på sin nya post den 1 december i år.

– Det är fantastiskt roligt såklart. Det kan bli ett bolag med grymt innehåll och grymma människor som kanske inte riktigt har förverkligat sin potential i förhållande till det man har, säger Robert Kviby.

Hur menar du?
– Man sitter på bra rättigheter, vilket inte är kommunicerat. Bolaget har varit till salu tidigare så saker och ting har kommit i skymundan. Anledningen till att jag tog jobbet förutom att det är kul att jobba med Manfred är att jag ser potential i bolaget.

Efter ungefär två år som konsult kände Robert Kviby att han ville bli anställd igen. Han tog ett snack med Manfred och sen gick det ganska fort.
– Jag gillar att jobba med människor, team och göra förändringsarbete. Att vara konsult och jobba själv har sina fördelar förstås – men jag känner att jag tog rätt beslut och gillar att gå till ett ställe där man får vara en del av något.

Blir det lite ensamt som konsult?
– Ja, det blir det. Jag tycker att det är roligt att vara med under hela resan i ett företag. Det passar mig bättre även om jag är väldigt glad över att jag tog de här två åren. Då framgår det väldigt tydligt vad man passar för.

Hur då?
– Man utvecklas som människa genom att ställa sig bredvid och tänka på vad man verkligen gillar och mår bra av. Det har varit den största belöningen för mig – vilket jag är glad över.

Vad kommer du att ta tag i på C More?
– Jag har smygstartat lite men det finns massor att ta tag i. Att bygga C Mores varumärke, men finns också mycket på tekniksidan som vi måste utveckla. Fokus kommer att ligga i skärningspunkten mellan innehåll, teknik och varumärke. Att ta bolaget in i nutiden och framtiden.

– Vi har suttit med ett strategiarbete och formulerat teser på hur vi tror att tv-tittandet kommer att se ut om fem år. Men det är också viktigt att veta hur folk kommer att söka jobb och vad som kommer att vara viktigt i framtiden. Allt det kommer påverka oss som bolag. Om vi inte lyckas locka till oss de människor vi vill ha är vi rökta.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.