Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Kvinnokampen får inte kvävas i lifestyle-träsket"

Publicerad: 8 september 2008, 09:06

Skribenten Åsa Mattsson var Aftonbladets profil när Kvinna-bilagan startades på 90-talet. Nu kommenterar hon tidningens nya satsning Wendela.se. – Det är positivt med en kvinnosatsning, men jag hoppas att inte kvinnokampen kvävs i lifestyle-träsket, säger Åsa Mattsson till Resume.se.


Åsa Mattsson.

Aftonbladets första kvinnosatsning var Kvinna-bilagan som startades av Monica Gunne 1993 med Åsa Mattsson som profil.

Nu är Mattsson aktuell med den samhällskritiska nyckelromanen ”Salong F”. I boken angriper hon en rad medieprofiler och folk på tidigare arbetsplatser som Salong K och Aftonbladet.

Om Aftonbladet skriver hon bland annat att tidningen ”förvandlats till en kombination av nöjesfält och spa".

I förmiddags klickade hon sig in på Aftonbladets nya kvinnosajt Wendela.se och kommentaren lyder:

– Det är positivt med en kvinnosatsning men jag hoppas att de feministiska anspråken inte kommer att försvinna i lifestyle-träsket. De kommersiella kvarnarna maler och det är lätt att gapa efter mycket. De får inte glömma huvuduppdraget – folkbildning.

– Jag hoppas att huggtänderna får vara med, de hårda frågorna måste få utrymmme så att man tar ansvar för den feministiska kampen, säger Åsa Mattsson.

Åsa Mattsson jobbar numera heltid på tidningen Passion för Business.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.