Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Laddad hockeyfajt på webben

Publicerad: 13 mars 2009, 17:12

Bonnier vs Schibsted. Kvalserien blir inte bara en värdemätare för de inblandade lagen. Även mediehusens satsningar ställs mot varandra.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenTV4

När Aftonbladet 2 mars lanserade specialsatsningen Hockeybladet.se var tidningen tredje stora aktören som släppte en sajt specialinriktad på hockey.
Tidigare har TV4 lanserat Hockeykanalen.se och Expressens hockeyexpressen.se.
Hockeyexpressen visar från och med idag samtliga kvalseriematcher live, som en betaltjänst.
Men målklippen visas gratis på kanalens webb- tv.

Även Aftonbladet sänder kvalseriematcherna live på specialsajt s24.
Den är också en betaltjänst, med samma upplägg som Expressen.
Trots att Aftonbladet var sist ut uppger Rickard Westman, sportchef Aftonbladet, att introduktionen av Hockeybladet gått över förväntan.
– Speciellt vårt hockeymagasin ”Power Play” har blivit väl mottaget av besökarna, med över 70 000 sidvisningar per vecka, säger han.

Hur många jobbar på redaktionen?

– Det är svårt att ge ett enhetligt svar på den frågan. Tre personer är projektanställda för sajten, men vi jobbar oerhört tajt redaktionellt.  I praktiken är vi fler som arbetar med sidan.

Hur ska ni klara konkurrensen mot andra aktörer?
– Vår styrka ligger i det redaktionella samarbetet och vår redaktionella tyngd.  Vi var till exempel först med att släppa nyheten om Djurgårdens värvning av Hardy Nilsson. Dessutom hade vi slutspelslottningen innan dragningen var gjord. Båda avslöjandena släppte vi för övrigt samma dag som vi lanserande sidan.

TV4 lanserade Hockeykanalen.se för tre månader seda. Bella Tidblad, chef nischsajterna TV4-Gruppen, säger till Resume.se att sajten uppfyller alla förväntningar.
– Det går väldigt bra, både nyhetsmässigt och antalet besökare på sajten.  Några exakta siffror vill jag inte gå in på, men vi har uppnått våra mål.

Hur har Aftonbladets lansering av Hockeybladet påverkat er?
– Vi har satsat hårt på nyheter hela tiden för att stå oss väl i konkurrensen. Och vi sände vi live från playoff-hockeyn och sänder live ifrån kvalseriehockeyn.

Hur många är ni på redaktionen?

– Just nu är vi fem.

Just nu säger du, kommer ni att expandera?
– Vi har inte fattat några beslut ännu, men vi planerar att expandera både sidan och andra delar. Det kan hända att vi nyanställer, men vi har inte tagit några beslut.

Med lanseringen av Hockeykanalen.se inledde ni även ett nära samarbete med Hockeyexpressen.se. Vad går samarbetet ut på?
– Vi kör ett gemensamt annonspaket. Men vi har även ett redaktionellt samarbete och lägger ut varandras nyheter på respektive sajter.

Resume.se har försökt nå de ansvariga  på hockeyexpressen.se utan att lyckas.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.