Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 4 Januari 2011, 15:38
Lady Gaga säljer inte bara skivor. 2010 sålde hon också miljontals magasin.
Ämnen i artikeln:
Lady GagaDet är amerikanska TS, Audit Bureau of Circulations, som presenterat siffror över förra årets bäst säljande magasinsomslag. Redan 2009 prydde Lady Gaga mer eller mindre alla magasinsomslag 2009 och det var tydligen ett vinnande koncept.
För statistiken visar att med den extravaganta artisten på omslaget har gett toppresultat för flera av de amerikanska magasinen. Rolling Stones sommarnummer med en maskingevärsbeväpnad Lady Gaga på förstasidan sålde i 245 000 exemplar vilket är tre gånger fler än genomsnittet för Rolling Stone under 2010.
Ännu bättre gick det för Cosmopolitans aprilnummer med Lady Gaga som toppade försäljningen med 1,7 miljoner exemplar. Även den medelålders publiken som läder Vanity Fair gillar Lady Gaga och septembernumret med henne var det näst bästa under 2010, bara Angelina Jolie sålde bättre.
En annan omslagsflicka som sålde bra var Rihanna som gav klirr i kassan för GQs januarinummer.
Motsatsen till Lady Gaga var unga och prisade countrysångerska Taylor Swift. När hon var omslagsbild på Elle, Glamour och Marie Claire vill ytterst få köpa tidningarna.
Sedan var det uppenbart att en del stjärnor hamna på omslag med fel målgrupp. Vogou-köparna gillade till exempel inte alls filmstjärnan Anne Hathaway på omslaget medan läsarna av lite folkligare InStyle gillade henne vilket resulterade i årets näst bästa lösnummerförsäljning.
Se de bäst säljande omslagen 2010 nedan:
Ämnen i artikeln:
Lady Gaga