Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Läget är helt annat nu än när vi startade TV7”

Publicerad: 12 november 2013, 07:25

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Aftonbladet bekräftar Resumés avslöjande från i går kväll att man har sökt sändningstillstånd i det digitala marknätet. Förre TV4-bossen Jan Scherman ska hjälpa Aftonbladet att starta en ”riktig” tv-kanal igen. – Det är ett helt annat läge än när TV7 startades, nu sänder vi redan 4-6 timmar om dagen online, säger publishern Jan Helin till Resumé.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Det gick åt skogen med TV7 för ett antal år sedan – men nu är Aftonbladet redo att göra att nytt försök som linjär tv-kanal.

Aftonbladet ansökt om tillstånd för sändningar i det digitala marknätet 2014–2020, som Resumé kunde berätta i går kväll.

Aftonbladets publisher Jan Helin menar att läget nu är helt annorlunda från hur det såg ut 2006. Aftonbladet har en stark onlinebaserad tv-verksamhet och vill hitta fler plattformar – det är viktigt ur ett annonsörsperspektiv. Man vill prova linjär tv igen – men på ett innovativt sätt, säger han när han ringer upp Resumé i ottan.

– Vi vill stärka online-tv ytterligare och vi tittar på olika vägar för att bredda distributionen, säger Jan Helin till Resumé.

Aftonbladet har sedan tidigare samarbeten me Samsung Smart TV, Magine och United Screeens för att bredda sig online med tv-delen.

Aftonbladet anlitar förre TV4-vd:n Jan Scherman som konsult – han ska hjälpa till att bygga linjär Aftonbladet-tv. Om Aftonbladet beviljas tillstånd är det   mediehusets styrelse som slutgiltigt avgör om Aftonbladet ska starta en   tv-kanal eller inte.

– Vi har visat tittarna och  branschen att Aftonbladet är en av aktörerna på framtidens tv-marknad.  Vår satsning på direktsända aktualitetsprogram online har varit  framgångsrika. Vi närmar oss nu linjär tv utifrån en onlineposition där  vi redan i dag producerar flera timmar tv. Det ger goda förutsättningar  även i en gammal tv-form som linjär tv.

Aftonbladet TV säger sig vara den största onlineaktören på den svenska tv-marknaden, med i snitt fyra miljoner besök i veckan.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.