Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 15 februari 2012, 14:28
Barack Obama-annons för 2008.
Den amerikanska presidentvalskampanjen 2012 väntas kosta motsvarande fem miljarder kronor. Annonsering är den absolut största posten i allas kampanjbudgetar. Fram till presidentvalet i november väntas kampanjerna spendera 435 miljoner dollar, motsvarande nära tre miljarder kronor på annonsering, skriver The Atlantic.
The Atlantic skriver om hur presidentvalkampanjen påverkar den amerikanska samhällsekonomin. Inte minst betyder den ett kraftfullt tillskott i den amerikanska mediebranschen.
Av 435 miljoner dollar i annonspengar väntas 250 miljoner dollar gå till tv, 20 miljoner till print och 27 miljoner till internet.
Men det är inte bara de stora medieföretagen, flygbolag eller andra som tjänar pengar på presidentvalet. För att mätta hungriga kampanjarbetare gör demokrater och republikaner också av med runt 35 000 dollar på pizza.
Även om fem miljarder kronor i kampanjkostnader kan tyckas gigantiskt vet man att siffrorna i slutändan ändå brukar överträffas. The Atlantic har utgått ifrån hur Obamakampanjens kampanjkostnader såg ut 2008.
Janne Sundling