Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Lajkat knoppas av från Aftonbladet

Publicerad: 8 April 2016, 13:00

Lajkat blir eget bolag inom Schibsted Growth.

Foto: Lajkat.se

Aftonbladets viralsajt Lajkat blir ett fristående bolag med egen vd, skriver Breakit. Samtidigt avslöjas det hur mycket Lajkat omsätter.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLajkatSchibstedSchibsted GrowthLajkat.se

Aftonbladets Lajkat startade sommaren 2014, strax efter Expressens Omtalat. Viralsajterna har sedan dess exploderat och gulliga djur och tokiga pranks är något vi matas med i flödet varje dag. Nu bryter sig Lajkat ut från Aftonbladets organisation för att bli ett fristående bolag under Schibsted. Tillförordnad vd blir Pontus Ogebjer, investerare på Schibsted Growth. Det skriver Breakit i dag.

LÄS MER: Hagelstorm av nya viralsajter
LÄS MER: Lajkat och Nyheter365 i säljsamarbete

Pontus Ogebjer tar plats i styrelsen tillsammans med bland annat Miriam Grut Norrby, investeringschef på Schibsted Growth, och Johan Åsen, produktchef på Schibsted Sverige.

– Det handlar om att vi vill skapa en entreprenöriell känsla i gruppen och göra arbetet med Lajkat mer fokuserat. Nu får de som jobbar med sajten prioritera det och inte hamna under Aftonbladet”, säger Pontus Ogebjer till sajten.

Lajkats omsättning har varit relativt liten i relation till sajtens storlek, skriver Breakit. Enligt Pontus Ogebjer omsätter sajten ”ett par miljoner”. Nyheter365 har bland annat hjälpt till att lyfta annonsförsäljningen.

En miljon unika besöker Lajkat varje vecka. Sajten har sju anställda.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.