Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Land, just fucking do it!"

Publicerad: 24 oktober 2014, 13:00

Eva Källström, chefredaktör Land.

Tidningen Land med 500 000 läsare har sent omsider beslutat sig för att sätta det digitala i första rummet. Det framgår av ett internmeddelande från chefredaktören Eva Källström.


Ämnen i artikeln:

LRF MediaLand

Det är många som har talat om det här länge. Det kan låta som ett sent uppvakande att skriva att ni har "bestämt er för att hoppa"?
– Jo, det är därför det sker just nu. Vi kan inte vänta i ens två dagar till, säger Eva Källström.

I texten till de anställda framgår bland annat att chefredaktören konstaterar att man har börjat anpassa sig till "den nya – och i många fall annorlunda – medievärld som vuxit fram".

Eva Källström förklarar bland annat att webbplatser har byggts och förfinats, projekt har startats och avslutats, nya utmaningar har dykt upp och man har även beslutat sig för att jobba med nya journalistiska arbetssätt.

Ni har valt rubriken Land just fucking do it?
– Det som står i texten är ungefär det som det handlar om. Här talar vi också om interna lustigheter som jag inte har någon större lust att kommentera, säger Eva Källström.

Varför gör ni det här först nu?
– Det är klart att vi som alla andra mediehus har jobbat med att växla om, men nu tar vi steget fullt ut, säger Eva Källström.

Ska ni skrota papperstidningen på sikt menar du?
– Nej, vi har en fantastisk produkt och vi ska fortsätta satsa på den. Jag övertygad om att vår pappersprodukt har många år kvar, säger Eva Källström.

Hurpass digitala är era läsare?
– Vi ligger nog bättre till än andra mediehus och har en stor del av vår läsekrets som gillar pappret, men sedan finns det även folk som av miljöskäl föredrar det digitala. Men det finns ju alltid olika läger, säger Eva Källström.

Dagen till ära ska Land fira fina siffror hos Google Analytics, men vilka dessa siffror är vill inte Eva Källström gå in på i nuläget.

– Vi är inte unika. Det är klart att vi är drabbade av den strukturella förändringen precis som många andra, men det här handlar om att vi har bestämt en symboldag för när vi har fullt fokus på det digitala och det sker just idag, säger hon.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

LRF MediaLand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News