Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Landsortspressen rasade i januari

Publicerad: 12 februari 2013, 08:14

Det är fortsatt stora tapp i annonsintäkter för printkategorin. I synnerhet är det kämpigt för landsortspressen, som tappade 30 procent i januari enligt Mediebyråbarometern. Även tv backar kraftigt.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte falla i januari. Jämfört med samma månad i fjol blev minskningen drygt 12 procent.

Sämst gick det för printkategorin. Fackpress tappar 34 procent, landsortspress närmare 30 procent och storstadspress 17 procent. Bäst klarade sig kvällstidningarna som minskade med nästan 7 procent.

– Det här året började som det föregående slutade, nämligen med krympande medieinvesteringar totalt sett. Kräftgången för printkategorierna fortsätter även om kvällspressen håller emot något bättre så backar även den mediekategorin denna månad. Vidare backar mediekategorin TV kraftigt men man ska komma ihåg att vi jämför oss med en väldigt stark inledning på det föregående året samt att det var färre faktureringsdagar denna januarimånad, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.  

TV tappade 19 procent jämfört med januari 2012, men minskningen kan till viss del tillskrivas periodiseringseffekter.  

De enda mediekategorier som ökade i januari är bio, radio och internet.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.