Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Lars Adaktusson kräver sänkt digitalmoms

Publicerad: 3 Januari 2017, 09:44

Lars Adaktusson (KD)

Foto: Pressbild

Europaparlamentarikern Lars Adaktusson (KD) sätter press på kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) för att göra mer i frågan.


Ämnen i artikeln:

EU-kommissionenKristdemokraternaAlice Bah KuhnkeMediebranschenLars AdaktussonDigitalmomsen

I dag ligger momsen på digitala produkter på 25 procent. Att jämföra med 6 procent för tryckta medier. Det här har länge varit ett rött skynke för mediebranschen, och kulturminister Alice Bah Kuhnke har tidigare öppnat för en harmonisering av momssatserna.

LÄS MER: Mediecheferna: Krävs mer för att rädda branschen

Ett hinder har dock varit EU-reglering som förhindrat medlemsländerna att sänka momssatsen på digitala produkter. Men i den 1 december presenterade EU-kommissionen ett nytt förslag som öppnar för självbestämmande av digitalmomsen.

I en debattartikel i Journalisten skriver Europaparlamentarikern Lars Adaktusson (KD) att kulturminister Alice Bahn Kuhnke måste arbeta hårdare för att den nya regleringen ska bli verklighet.

"Frågan om digitalmomsen kan slutgiltigt komma att avgöras i ministerrådet under 2017 och då duger det inte att som hittills luta sig tillbaka. Det är bra att kulturministern talar om att prioritera mediefrågor, men nu är det hög tid att visa ledarskap och gå från ord till handling. Påtryckningsarbetet måste intensifieras, argumenten vässas och politiska allianser bildas" skriver Lars Adaktusson som själv har en lång journalistkarriär i ryggen.

Han understryker hur viktiga medierna är för demokratin.

"Det är väl känt att de flesta tidningsutgivare i dag brottas med omfattande strukturförändringar och höga kostnader, vilket inte minst går ut över lokal nyhetsbevakning. Samtidigt vet vi att god journalistik främjar medborgarnas delaktighet i samhällsfrågor och stärker demokratisk debatt. I tider av krympande resurser för kvalitetsjournalistik och växande oseriös informationsspridning via nätet är detta värt att påminna om. "

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.