Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lars Adaktusson startar digital tidningskiosk

Publicerad: 9 november 2012, 06:54

Lars Adaktusson.

Foto: Emma Andersdotter Lindberg.

Den digitala tidningskiosken Meganews ska revolutionera hur folk köper tidningar, hoppas tv-profilen och journalisten Lars Adaktusson som står bakom projektet.


Ämnen i artikeln:

Lars Adaktusson

Den kallas framtidens tidningskiosk där kunden från en datorskärm  kan köpa en tidskrift, tidningen trycks sedan när du väntar och två  minuter senare dimper den ner i luckan.

Journalisten och tv-profilen Lars Adaktussons nya projekt Meganews är en  internetuppkopplad tidningsautomat som med print-on-demand-teknik  skapar en kopia direkt efter att kunden har köpt den, skriver Dagens  Nyheter.

Lars Adaktusson och hans bror Hans står bakom projektet och de står  själva för den ekonomiska risken genom sitt nybildade företag Meganews  Sweden.

– Det här är ju en stor investering och ekonomisk risk, men hela  satsningen har vi själva gjort. Får man en idé som man tror på måste man  pröva om den håller, och vi tror stenhårt på det här, säger Lars  Adaktusson till DN.

Förhoppningen är att lösningen ska minska tidningsförlagens kostnader  för distribution och returhantering, samt att det är mer skonsamt för  miljön då det sparas in på transporter.

De har fått ombord Bonnier Tidskrifter, Aller Media, Egmont, Albinsson  & Sjöberg, IDG, Talentum och LRF Media. Även utländska tidskrifter  ska säljas.

Bakom tekniken står teknikkonsultbolaget Sweco, industridesignföretaget LA + B och printerföretaget Ricoh.

Planen är att nästa år sätta ut några maskiner på prov, bland annat på Skavsta flygplats och Karolinska universitetssjukhuset.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Lars Adaktusson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.