Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 9 november 2012, 06:54
Lars Adaktusson.
Foto: Emma Andersdotter Lindberg.
Den digitala tidningskiosken Meganews ska revolutionera hur folk köper tidningar, hoppas tv-profilen och journalisten Lars Adaktusson som står bakom projektet.
Ämnen i artikeln:
Lars AdaktussonDen kallas framtidens tidningskiosk där kunden från en datorskärm kan köpa en tidskrift, tidningen trycks sedan när du väntar och två minuter senare dimper den ner i luckan.
Journalisten och tv-profilen Lars Adaktussons nya projekt Meganews är en internetuppkopplad tidningsautomat som med print-on-demand-teknik skapar en kopia direkt efter att kunden har köpt den, skriver Dagens Nyheter.
Lars Adaktusson och hans bror Hans står bakom projektet och de står själva för den ekonomiska risken genom sitt nybildade företag Meganews Sweden.
– Det här är ju en stor investering och ekonomisk risk, men hela satsningen har vi själva gjort. Får man en idé som man tror på måste man pröva om den håller, och vi tror stenhårt på det här, säger Lars Adaktusson till DN.
Förhoppningen är att lösningen ska minska tidningsförlagens kostnader för distribution och returhantering, samt att det är mer skonsamt för miljön då det sparas in på transporter.
De har fått ombord Bonnier Tidskrifter, Aller Media, Egmont, Albinsson & Sjöberg, IDG, Talentum och LRF Media. Även utländska tidskrifter ska säljas.
Bakom tekniken står teknikkonsultbolaget Sweco, industridesignföretaget LA + B och printerföretaget Ricoh.
Planen är att nästa år sätta ut några maskiner på prov, bland annat på Skavsta flygplats och Karolinska universitetssjukhuset.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Lars Adaktusson