Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Lars Dahmén om Bonnier Magazines nedskärningar

Publicerad: 14 Juni 2018, 09:20

Foto: Andreas Elgstrand

Nedskärningar väntar för Bonnier Magazines & Brands. Vd Lars Dahmén: "Vi, som de flesta andra i branschen, hade en tuff start på året och behöver se över vår kostnadskostym".


Ämnen i artikeln:

Bonnier Magazines & Brands

Dagens Media rapporterade igår om de nedskärningar som väntar Bonnier Magazines & Brands. Nu bekräftar Lars Dahmén, vd Bonnier Magazines & Brands, uppgifterna om att det i snar framtid kommer att ske nedskärningar.

– Vi, som de flesta andra i branschen, hade en tuff start på året och behöver se över vår kostnadskostym, säger Lars Dahmén till Resumé.

Vilka påverkas av nedskärningarna?
– Vi är mitt i förhandlingar där vi diskuterar vilka som berörs och hur många. Vi kommer att bli färre och det har vi kommunicerat internt.

Kommer det här att förändra ert produktutbud?
– Vi ser ständigt över vårt produktutbud, det är det enda jag kan säga just nu.

Hur ser framtiden ut?
–  Just nu står mediebranschen mitt i en stor transformationsprocess där gamla affärsmodeller byts mot nya. Vi har goda strategier för framtiden och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas.

Sedan en tid tillbaka har Bonnier Magazines & Brands gjort en rad omjusteringar. Bland annat sålde de sin portfolio av korsordstidningar till det nederländska korsordsförlaget Keesing.

– Korsordstidningarna utgör en stabil magasinsaffär men har mindre av synergier med våra övriga starka affärsområden. När vi nu har fått ett bra bud från den ledande europeiska korsordsaktören så väljer vi att sälja för att satsa än hårdare på våra framtidssatsningar: digital utveckling samt nya tjänster och produkter kring våra starka varumärken, sa Lars Dahmén, vd för Bonnier Magazines & Brands i ett pressmeddelande då.

Nyligen lanserades även GrowU – Bonnier Magazines & Brands nya affärsområde för resor, event och utbildningsverksamhet, kring sina varumärken. Under 2017 arrangerade Bonnier Magazines & Brands över 200 upplevelser tillsammans med varumärken som Mama, Amelia, M-magasin, Allt om mat, Styleby, Damernas Värld, ToppHälsa och många fler, med sammanlagt fler än 25 000 deltagare.

– Vi skapar ett helt eget affärsområde för tillväxtaffärer där vi erbjuder produkter och tjänster runt våra starka varumärken. Det nya affärsområdet heter GrowU. Vi vill framhålla vikten av att ge våra kunder möjlighet att växa och ta sitt intresse till nästa nivå, sa affärsområdeschef Annika Kvisti i en kommentar till Resumé.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Bonnier Magazines & Brands

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.