Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Lars Dahmén om Sydsvenskans snabba vändning

Publicerad: 7 Februari 2013, 13:20

Lars Dahmén

Foto: Sydsvenskan

Sydsvenskan med vd och chefredaktör Lars Dahmén i spetsen har vänt en förlust på 6,5 miljoner kronor under 2011 till en vinst på 30,8 miljoner kronor för 2012: – Jag skulle inte tala om en Dahmén-effekt, utan snarare en rejäl insats av alla i huset, säger han.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Han menar att framgångsreceptet har legat i att sovra bland alla aktiviteter som har pågått hos Sydsvenskan:
– En  dagstidning vill gärna göra allt och vi hade en ganska spretig  verksamhet. Vi satsade på att välja bort massa saker och lägga det mesta  
krutet på andra områden, säger Lars Dahmén.

Han menar att ett sådant exempel är att Sydsvenskan var tidigt ute med att introducera en betalmodell för innehåll på nätet:
–  Vi har inspirerats av Spotify som erbjuder all världens musik för 99  kronor per månad. Vi måste på samma sätt som Spotify erbjuda en nätjournalistik  som folk verkligen är beredda att betala för, säger  Lars Dahmén.

Hur vänjer man folk vid att betala för lunchen när man tidigare har fått gratisluncher så att säga?
– Vi  kan inte slå oss till ro med ett system bara för att vi har haft det en  tid. Vi ser tydligt att folk läser mer och mer på nätet och då måste vi  ta betalt för detta precis som vi gör när folk prenumererar på  tidningen, säger Lars Dahmén.

Ni har ändå ett problem i det att vinsten visserligen har ökat kraftigt, men omsättningen har samtidigt minskat med 11 procent?
– Vi  är inne i en tuff konjunktur och en nedgång på 11 procent är något som  vi tar på allra största allvar, men jag kan konstatera att den nedgång  som vi har sett finns överallt i branschen, säger Lars Dahmén.

Han menar att vägen till att öka omsättningen igen är att fortsätta jobba hårdare, smartare och snabbare med nya saker.

Han räknar heller inte med några större rekryteringar eller neddragningar framöver:
– Vi arbetar ständigt med att effektivisera oss med hjälp av ny teknik och liknande, säger Lars Dahmén.

Hur ser du på er ordförande Gunilla Herlitz roll i att ni har lyckats vända till vinst?
-  Hon har haft en viktig roll såklart i och med att hon är ordförande.  Men jag vill verkligen också passa på att lyfta fram alla chefer och medarbetare,  säger Lars Dahmén.

Han berättar att han pendlar mellan Stockholm och Malmö varje vecka:
– Jag  skulle väl säga att det är den tråkigaste biten av jobbet att tvingas  bo på två ställen. Jag trivs väldigt bra i Malmö så det finns väl en  frustration över att inte kunna vara där ännu mer, säger Lars Dahmén.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.