Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Larson! återuppstår som Serieparaden

Publicerad: 15 januari 2010, 14:44

Nedlagda Schibsted-förlagens skrotade serietidning Larson! lades ner vid årsskiftet. Nu kan Resume.se avslöja att den återuppstår som avdammade tidningen Serieparaden hos nya ägaren Egmont Kärnan. – Det ska bli väldigt roligt att ge ut den, säger Egmont-förläggaren Peter Sparring, som startade Larson! för 20 år sedan.


Larson! har lagts ner, men flera av serierna från tidningen ska nu ges ut av Egmont Kärnan i Serieparaden.

Efter Schibsted-förlagens nedläggning har Egmont Kärnan tagit över de 4 000 Larson!-prenumeranterna, som ännu inte informerats om att deras tidning snart kommer ut i ny form – med den avdammade titeln Serieparaden.

– Det har gått väldigt fort, vi ska snart gå ut med information till prenumeranterna om att de får motsvarande antal tidningar av Serieparaden, säger Peter Sparring, förläggare på Egmont Kärnan.

Serieparaden var tidigare mest känd för Kalle & Hobbe – nu återuppväcks den med innehåll från Larson!.

Gary Larsons ”The Far Side” kommer inte att finnas med eftersom tecknaren slutat med att licensiera sina teckningar och namn.

Däremot kommer Serieparaden att innehåll andra Larson!-serier som Monty, Dilbert, Jan Berglin, Bizarro, Get Fuzzy och Pärlor för svin.

Det första numret av Serieparaden kommer i mitten av februari.

Peter Sparring, som tidigare jobbat på Schibsted-förlagen, var den som startade Larson! för 20 år sedan.

Han brinner mycket för tidningen och ser fram emot att ge ut Serieparaden. Tidningen, som ska vara på 64 sidor, ska ges ut åtta gånger under 2010. Larson! var 48 sidor tjock och gavs ut med 13 nummer per år. 

– Det här ska bli väldigt roligt, säger Peter Sparring.

Egmont Kärnan har även tagit över Warner-tidingarna Tom & Jerry och Scooby-Doo. Däremot kommer inte Marvel-serierna fortsätta att ges ut – Spindelmannen är därmed historia.

Enligt Peter Sparring har serietidningamarknaden repat sig.

– Efter att nya medier och tv-spel slog igenom på 90-talet försvann mycket intresse för serier. Men tack vare nya serieskapare, som Rocky-tecknaren Martin Kellerman, har intresset kommit tillbaka. Serietidningsmarknaden står sig förvånansvärt stark, säger Peter Sparring.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.