Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Las Palmas"-regissören tar med oss bakom kulisserna

Publicerad: 16 november 2012, 12:08

Skärmdump från "Making of Las Palmas"

Johannes Nyholm, regissören bakom succén "Las Palmas" vill göra kortfilmen tillgänglig för en större publik. Därför har han utvecklat en plattform på nätet där filmen kan ses till låg kostnad. Han passar också på att släppa en bakomfilm och en ny trailer till "Las Palmas".


Trailern till kortfilmsmakaren Johannes Nyholms "Las Palmas" har redan nått smått osannolika 16,6 miljoner visningar på Youtube. Nu vill succéregissören göra det enklare för kortfilmsskapare att sprida sina alster. Samtidigt släpper han en bakomfilm som visar arbetet med "Las Palmas"

– Jag har fått väldigt mycket frågor under året kring hur filmen gjordes. Allt bygger på att det är en bebis som beter sig som en full vuxen. Det viktigaste för mig var att förklara processen rent tekniskt och hur jag fick barnet att agera, säger Johannes Nyholm till Resumé.

Kortfilmen Las Palmas har fått ett visst genomslag i Sverige. I början av året vann filmen priset Startsladden, Göteborg International Film Festivals kortfilmspris, på 800 000 kronor. Men det är med trailern till kortfilmen som Johannes Nyholm gjort global succé.

2011 var trailern den tredje mest visade filmtrailern på Youtube. Den har också visats på TV världen över, bland annat på The Tonight Show med Jay Leno.

I systemet görs kortfilmen "Las Palmas" i sin helhet mer lättillgänglig än genom illegala metoder. Sajten har översatts till 19 språk. Publiken kan här köpa filmen bland annat genom mobiltelefon i världens alla hörn till en låg kostnad.

Experimentet kan ses som en motreaktion på att den minskade betalningsviljan hos filmkonsumenterna samt en kritik mot hur de större aktörerna i branschen ser på kortfilmsformatet.

På vilket sätt för kortfilmen en undanskymd tillvaro?
– Det är ett problem överlag att kortfilmer idag inte har ett riktigt forum. Visserligen får många amatörfilmare som gjort sina filmer med små resurser och sprider dem via sociala medier som Youtube ett stort genomslag. Men regissörernas största filmer hamnar ofta i famnen på större produktions- och tv-bolag. Från deras sida är inte intresset särskilt stort. Jag hoppas att kortfilmen får möjlighet till upprättelse som format med mitt experiment.

Las Palmas har fått stor spridning och medialt genomslag. Vad kan det få för betydelse för kortfilmen som format?
– Det vet jag inte. Vi får se hur experimentet kommer att gå. Jag vill göra det enklare för kortfilmare att sprida saker på egen han.

Hur mycket marknadsföring ligger bakom "Las Palmas"-trailerns succé?
– Vi lade inte mycket krut på marknadsföring alls. Jag mailade länken till släkt och vänner. Jag tror att det är bilderna från filmen och dess annorlunda innehåll som skapade spridningen. I andra hand har jag varit generös och inte försökt begränsa tillgängligheten för filmens innehåll.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.