Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Läsare alltmer källkritiska

Publicerad: 28 September 2017, 13:29

Konsumenters medvetenhet kring källkritik har ökat i kölvattnet av alternativa fakta. Det visar en undersökning från Aller Media.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

I undersökningen uppger 64 procent av respondenterna som ingår i Aller Medias Kvinnopanel att behovet av att vara källkritisk har ökat under de senaste fem åren. Endast fem procent menar att det inte alls blivit viktigare.

67 procent uppger att det överlag är mycket viktigt att vara källkritisk.

– I en tid när fake news och alternativa medier tar allt större utrymme av vår mediekonsumtion, är det glädjande att se att det finns en stor insikt hos konsumenter om att själv källgranska. För oss som publicister är granskning och källkritik en viktig grundval för vårt arbete och för att uppfattas som en trovärdig aktör som människor vänder sig till och litar på, säger Stina Abenius, publicistisk direktör vid Aller Media i ett pressmeddelande.

De mediekanaler som listas som viktigast att vara källkritisk mot är Facebook (76 procent) följt av Twitter (72 procent) och bloggar (71 procent). För respondenterna i åldern 16-39 år är Facebook samtidigt den främsta källan till information om händelser i närheten jämte dagstidningar på nätet (48 procent).

Endast 31 procent anser att det är mycket viktigt att vara källkritisk mot dagstidningar på nätet. Den källa som minst antal respondenter tycker det är mycket viktigt att vara källkritisk mot är magasin- och veckotidningar (27 procent).


FAKTA/Om undersökningen:

Kvinnopanelen Kvinnopanelen består av kvinnor, 16-80 år, som via annonser och banners har anmält sig till någon av Aller medias 18 varumärkesspecifika webbpaneler. Urvalet till Kvinnopanelundersökningar görs slumpmässigt från webbpanelerna och vägs utifrån SCB-statistik på region, ålder och utbildning för att säkerställa god spridning. Undersökningen som beskrivs i pressmeddelandet genomfördes i augusti 2017 bland 9218 respondenter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.