Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Läsarna litar minst på mediernas rapportering om invandring

Publicerad: 29 Maj 2017, 06:27

DN:s omtalade rapportering om We are Stockholm för ett drygt år sedan

Lågt förtroende för mediernas bevakning av invandrarfrågor, ny kritik mot SVT:s morgonsatsning och Burger Kings kampanj får Belgiens kung att rasa. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Lågt förtroende för svenska mediers rapportering om invandring
Invandring är ämnet där mediekonsumenterna litar minst på journalistiken. Men också när det kommer till brottslighet är förtroendet för mediernas rapportering förhållandevis lågt. Det visar en ny undersökning av SOM-institutet vid Göteborgs universitet.

"För att återvinna förtroendet för rapporteringen om invandring behövs dessutom en genomgripande diskussion bland journalister och mediechefer om vad som rapporterats och hur", skriver journalisten Lars Truedson som refererar undersökningen på Dagens Nyheters debattsida.

33 procent av svenskarna uppger att de har mycket litet eller ganska litet förtroende för rapporteringen om invandring. Motsvarande siffra för bevakningen av sjukvården, ämnet där förtroendet är som störst, är 14 procent. SOM-institutets studie, som beställts av Institutet för mediestudier, bygger på svar från 1600 respondenter.

Ytterligare kritik mot SVT:s Morgonstudion
Morgonstudion, SVT:s nysatsning på morgon-tv som kommer i höst, har tidigare kritiserats för bristen på mångfald bland programledarna. I helgen stod det klart att man slopar inslaget med litteratur med Yukiko Duke och Magnus Utvik.

"Det är fascinerande att de stenhårt konkurrensutsatta privata tidningarna skattar värderingen av litteratur så högt, medan licensstinna SVT, som verkligen har alla möjligheter att ge mer Horatius åt folket, går i motsatt riktning.", skriver Expressens kulturchef Karin Olsson och hänvisar till Malte Perssons recension av poeten i den egna tidningen nyligen.

Burger King-kampanj upprör den belgiska kungen
Kungen av Belgien är uppenbarligen missnöjd med sin medverkan i Burger Kings senaste lokala kampanj i landet. I förra veckan blev hamburgerkedjan kontaktade av kungafamiljen efter en annons som ber betraktarna välja mellan en maskot och en karikatyr över kung Philippe. En talesperson för familjen säger till BBC att företaget inte får använda kungen utan kungahusets samtycke. Kampanjen är alltjämt kvar på sajten.

Google gör det enklare att söka personlig data
Google har adderat en ny flik i sin söktjänst för personliga sökningar. Med funktionen kan inloggade användare söka exklusivt bland eget innehåll som man har på exempelvis Google Drive, Youtube, Google Photos eller Google Docs. Fliken finns på samma ställe där du i dag hittar flikarna för nyhetssökning, bilder och andra sökalternativ. De flesta Google-användare ska ha fått den utökade funktionaliteten på webben. När man planerar att lansera funktionen för mobila plattformar återstår att se. Det skriver Ubergizmondo.

...och ny Google-sajt skapar GIF:ar av data
Google lanserar ett nytt webbaserat verktyg som gör det enkelt att visuellt presentera statistik. Det rapporterar The Next Web. Verktyget gör om statistiken till en GIF-animation. Det enda användaren behöver göra är att skriva in data som ska presenteras och verktyget gör resten av jobbet på egen hand. Därefter kan resultatet laddas hem och användas vid exempelvis presentationer. Verktyget är från början utvecklat för journalister.

Guldpalmen till Ruben Östlund – med reklamprofiler i rollistan
Under söndagskvällen mottog Ruben Östunds senaste film "The square" det prestigefyllda priset Guldpalmen under filmfestivalen i Cannes. Senast en svensk film vann var 1992, med Bille Augusts "Den goda viljan" och Pernilla August fick skådespelarpriset för samma film. Men senast en svensk regissör vann var 1951, Alf Sjöberg med "Fröken Julie", alltså för hela 66 år sedan. Med i filmen är Kings art director Daniel Hallberg och copywriter Martin Sööder.

– Han typecastar många och jag kunde bolla manuset genom att jag kan branschens lingo, sade Daniel Hallberg till Resumé i en intervju från december 2016.

The Square - Martin Sööder och Daniel Hallberg!!! Ni är helt grymma! Njuter så av att klippa er och John Nordling i PR byrå scenerna. @danielhallberg @martinsööder @johnnordling #danielhallberg #martinsooder #johnnordling Ett inlägg delat av Ruben Östlunds The Square (@plattformproduktion) Feb 19, 2017 kl. 1:54 PST

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.