Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Laul rasar mot TV8:s Zlatan-kampanj

Publicerad: 26 mars 2009, 15:55

TV8 gick i tisdags ut i med annonskampanj som ger sken av att Zlatan spelar träningsmatchen mot Serbien på onsdag. Men det har redan i par veckors tid varit klart att han inte ska spela. – Visar man en sådan okunnighet ska man heller inte visa matchen, rasar Robert Laul, Aftonbladets  fotbollsexpert.


Ämnen i artikeln:

Robert LaulZlatan IbrahimovicTV8Robert Kviby

Robet Laul.

Fotbollskanalen skrev om det redan för ett par veckor sedan.
Och i går dementerande förbundskapten Lars Lagerbäck med eftertryck igen:
Zlatan spelar inte mot Serbien – trots att TV8 anser sig ha uppgifter om motsatsen.

Sportbladets Robert Laul gick i taket när han fick höra talas om TV8:s annonskampanj. Han ser två möjliga tolkningar:
– Antingen visar TV8 att man är helt okunniga om fotboll. Hur kan de ha missat att Zlatan inte ska spela mot Serbien?  Det har ju varit klart i ett par veckors tid, tydligt uttalat från förbundskaptenerna. Och visar man en sådan okunnighet ska man heller inte visa matchen.

Robert Lauls andra tolkning är att TV8 medvetet valt att presentera Zlatan som en potentiell spelare i truppen, trots att man hela tiden vetat att han inte ska spela.
– Och i så fall handlar det om falsk marknadsföring. Det är reklamlurendrejeri om man cyniskt utnyttjar fotbollsfansen.

Ska du ta upp det här i din krönika?

– Det är möjligt att jag kommer att nämna något i bloggen.

TV8 har ju annars köpt annonsutrymmet i just Aftonbladet, kände du till det?

– Å fan. Det hade jag ingen aning om.

Det hade ju sett snyggt ut om du sågade TV8 samtidigt som de annonserade hos er?
– Ja, det får de väl göra ändå.

Skulle det kunna bli en utgivarfråga för Helin, man får ju heller inte trycka osann information på annonsplats?
– Det var intressant, det måste jag ta upp i bloggen.

Robert Kviby, TV8.

Robert Kviby är marknadschef på TV3, TV6 och TV8. Han tycker att Robert Laul överdriver sin kritik. Och några planer på att dra tillbaka annonserna finns inte.
– Vi är inte okunniga. Till skillnad mot från många andra försöker vi göra saker med humor. Den här annonsen ska gå första april, men det kanske är något som han har missat. Zlatan är för övrigt så stor att även när han inte är med och spelar så kommer mycket att handla om honom.

Det låter som ni försöker travestera Ulf Lundell: En inställd spelning är också en spelning?
– Ja, precis, ha ha. Den här annonsen ingår en större kampanj där vi även promotar ishockeyn i TV8. Den bygger på samma tema. Och jag är inte minst glad över att vi redan lyckas engagera så många i den här frågan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.