Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Ledarskribent wallraffade på Yougov

Publicerad: 30 Juni 2014, 14:41

David Nyström, Gefle Dagblad

David Nyström på liberala Gefle Dagblad deltog i Yougovs webbpanel och sågade opinionsföretaget på ledarplats. Enligt hans granskning lider mätningarna, som bland annat Metro löpande publicerar, av total brist på kontroll. Själva menar Yougov att problemet som ledarskribenten tar upp saknar betydelse.


Ämnen i artikeln:

Gefle DagbladYougov

David Nyström anmälde sig själv till Yougovs webbpanel och tog på sig rollen som en oseriös respondent. Men i stället för att bli utkastad när han bland annat genomgående svarade inkonsekvent på enkätfrågorna belönades han med poäng som gav rabatter på märkeskläder. David Nyström skrev om erfarenheterna i sin ledarkrönika för Gefle Dagblad under söndagen.

– Det är många företag som använder sig av Yougov för att göra varumärkesundersökningar eftersom det är en lågprisprodukt, men det här är opinionsinstitutens Ryanair. Man kan fundera på värdet av deras undersökningar när det inte finns någon kontroll, säger David Nyström till Resumé.

Sveriges Radio har sedan länge en policy som stoppar rapportering av United Minds och Yougovs webbpaneler. David Nyström försöker själv undvika att hänvisa till opinionsundersökningar i sina ledare och medan Gefle Dagblad inte har någon policy kring webbpaneler höjer han ett varningens finger.

– Metro publicerar Yougovs mätningar löpande, är en stor tidning och chefredaktören har ett ansvar att åtminstone reflektera över vad mätningarna har för trovärdighet. Att så här pass bristfälliga mätningar får utrymme visar hur trängd journalistiken är i dag.

Metros chefredaktör Christofer Ahlqvist anser att det fungerar lika bra för en respondent att ljuga i webbpaneler som vid andra metoder:

– Att webbpanel versus telefonpanel diskuteras är bra. Vi har dock fullt förtroende för Yougov och deras mätningar som har visat sig vara väldigt träffsäkra. Att en ledarskribent sitter och hittar på svar i undersökningar får stå för honom – men att ljuga i undersökningar går lika bra att i telefon som på nätet.

Yougovs nordiska kommunikationschef Lars Gylling anser att problemet med oseriösa panelmedlemmar är marginellt för opinionsinstitutet.

– Även om ledarskribentens konstruerade sätt att försöka skapa problem är ganska roligt så har det ingen betydelse i verkligheten. De som vill skoja finns där oavsett om det handlar om webbpaneler eller telefonenkäter, men de utgör inget stort problem i det stora hela.

Hur gör ni för att komma åt den här typen av respondenter?
– Vi gör slumpmässiga stickprov och märker vi att en viss panelmedlem svarar samma svarsalternativ på alla frågor eller skojar på annat sätt över tid kastar vi ut dem. Men problemet med respondenter som ljuger är marginellt endast 0,2 till 0,4 procent säger Lars Gylling och tillägger:

– Eftersom han (David Nyström reds. anm.) blandade olika typer av metoder för att ljuga var han svårare att upptäcka.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Gefle DagbladYougov

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.