Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Leifby: ”Pinsamt propagandakrig av Discovery”

Publicerad: 9 Juni 2017, 07:32

Marcus Leifby är kritisk till Dan Panas mediehantering.

Sportbladets krönikör Marcus Leifby totalsågar Discovery Networks Sweden och presschefen Dan Panas hantering av de havererade förhandlingarna med Telia.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryDiscovery Networks SwedenDan PanasKanal 5Marcus Leifby

Natten till torsdagen löpte avtalet mellan Discovery Networks Sweden och Telia ut. Något nytt avtal finns inte på plats, efter förhalade  förhandlingar och i medialt ordkrig.Discovery, som äger Kanal 5 och Eurosport, vill höja priset för att Telia ska få distribuera deras kanaler. Men partnerna har inte lyckats enas, och nu ser det ut som att drygt 700 000 hushåll blir blåsta på VM-kvalmatchen mellan Sverige och Frankrike i kväll.

Tonen har varit bitvis hård mellan Telias konsumentchef Jonas Hasselberg och Kanal 5:s presschef Dan Panas.

–  Det är med bedrövelse och sorg vi har hamnat i den här situationen och vi kan inte förstå varför de vill betala mindre för vårt innehåll, sade Dan Panas till Resumé tidigare i veckan.

Nu kritiseras presschefens mediestrategi av Aftonbladets krönikör Marcus Leifby som anser att bråket med Telia 2015 och Telenor 2016 visar att det inte är en tillfälighet att Discovery hamnar i de här situationernna.

"Den historiken i samband med det smått pinsamma propagandakrig som Discovery och deras presschef Dan Panas har fört i media de senaste dagarna får mig ändå att fundera på om Discovery verkligen är så lätta att göra affärer med".

Marcus Leifby skriver vidare hur några av Kanal 5:s profiler "synkroniserat" publicerat Instagram-inlägg där de uttryker sorg över att kanalerna försvinner från Telia.

"De har samtliga blivit ombedda (läs; förmanade, som är en eufemism för beordrade) att skicka sina tusentals följare på Telia. Pinsamt, lättläst och arrogant."


Till Resumé framhåller Discovery Netoworks presschef Dan Panas sin förståelse för Marcus Leifbys frustration, även om han inte anser sig driva ett "propagandakrig".

– Jag har den allra största respekten för Marcus Leifby. Det hade jag före krönikan och det kommer jag att ha efter att ha läst texten. Han ger uttryck för en frustration som finns ute i landet när 1,5 miljoner tittare riskerar att missa matchen på grund av att det inte finns ett avtal mellan kanalen som sänder och grindvakten som vägrar släppa in oss. Den frustrationen känner vi också eftersom vi som tv-bolag vill nå så många tittare som möjligt.

– Mitt jobb i det här handlar om att föra fram våra tankar och känslor kring förhandlingarna och föra fram var vi står i frågan.

Hur ser du på Leifbys beskrivning av ert "pinsamma propagandakrig"?  
–Jag gillar Leifby eftersom han har en stor kärlek till sporten. I den här krönikan blir han väldigt känslosam och subjektiv. Jag delar hans frustration, men mitt jobb handlar bara om att berätta om var Discovery står.

Vad säger du om antydningarna kring att era profiler kört ut budskap synkroniserat på sina sociala medier?
Våra profiler tar egna beslut och har hög integritet. De bestämmer så klart själva hur de vill uttrycka sin frustration på sociala medier.

Du är själv inte med i förhandlingarna. Hur bridrar ditt sätt att uttrycka dig i media till att lösa konflikten?
– Vi har haft ett bra samarbete med Telia vill skapa de bästa av förutsättningar för att lösa det här. Eftersom den här situationen berör så många männsikor i landet är det viktigt med transparens under förhandlingarna för att förklara läget och var vi står.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.