Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 11 april 2013, 14:47
Foto: Jonas Eltes.
SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson tar lätt på Bizkits och tidningsgurun John Barks kritik att nya SvD inte vänder och upp och ned på världen precis. Hon besvarar även kritiken från DN:s chefredaktör Peter Wolodarski: – Det finns inget högre syfte med att plötsligt åstadkomma en revolution, utan vår utveckling ligger helt i linje med vart vi vill med varumärket, säger hon.
Bizkits printchef och mediestrateg Therese Åsén tyckte att nya SvD var ett lovvärt initiativ, men blev inte eld och lågor precis.
Hon konstaterade också att omgörningen nog snarare är "det största för SvD själv".
Tidningsgurun John Bark, som har varit med om att göra om hundratals tidningar i såväl Norden som USA, var inne på samma linje.
"SvD har säkert gjort massa undersökningar, men det här ligger i linje med tidigare erfarenheter att det var länge sedan omgörningar vände upp och ned på världen."
SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson tar lätt på kritiken och fokuserar hellre på allt beröm man har fått under dagen:
– Jag är mycket nöjd och glad med det mottagande som SvD har fått idag. Det har varit översvallande positivt ändå från det att vi delade ut tidningen i morse till reaktioner via mejl och sociala medier, säger hon.
Hon uppger också att Svd-medarbetarna har firat med att dricka bubbel.
– Det känns ju verkligen kul med en ny design, en ny form och tre riktiga toppnyheter i tidningen på en och samma dag, säger Lena K Samuelsson.
DN:s chefredaktör Peter Wolodarski har tidigare under dagen meddelat att han ser fram emot matchen med nya SvD och att det ska bli kul att konkurrera om "kvalitet och design".
"Vi delar deras syn att det behövs mer av fördjupning, profilerade skribenter och starka berättelser. Det är detta läsarna efterfrågar och vill betala för.", skriver han.
Han dock inte låta bli att ge en passning till SvD.
"DN kommer dock inte att släppa de hårda dagliga nyheterna, vilket är själva kärnan i journalistiken. Skillnaden mot SvD märks också i att vi prioriterar Stockholm och Kultur mer än dem."
Lena K Samuelsson sticker inte under stol med att Peter Wolodarski har rätt när det gäller vilket fokus de båda tidningarna har, men hon tycker att han ska vänta med att uttala sig om kulturbiten fram tills SvD:s nya kulturmagasin kommer på söndag.
Hon ger heller inte mycket för att SvD inte skulle ägna sig åt de "hårda dagliga nyheterna".
– Det är ju en självklarhet att vår papperstidning bryr sig om aktualiteterna för dagen. Sedan sker uppdateringen via vår mobilsajt och webben. Frågan man måste ställa sig är vilken styrka och särart som papperstidningen har. Här fyller tidningen en viktig roll genom att fördjupa och sätta in saker och ting i en kontext, säger Lena K Samuelsson.
Hon menar att det ytterst handlar om att förstå läsarnas behov och SvD:s omgörning har föregåtts av omfattande studier och varumärkesundersökningar.
Peter Wolodarski uppger också att det är en sak att göra en 84-sidig tidning vid premiärdagen en helt annan när vardagen gör sig påmind och man hamnar på 50-60 sidor kanske. Hur ser du på det?
– Jag tror att det skiljde fyra sidor mellan DN och SvD idag. Vi har olika antal sidor olika dagar. Det vet Peter Wolodarski om, säger Lena K Samuelsson.
Lena K Samuelsson tycker också att det verkar som att John Bark lever kvar i den pappersvärld som fanns för 15-20 år sedan.
– Det säger ju en del om hans största invändning är vilken luft vi har vid bilderna, säger Lena K Samuelsson.
Karl-Johan Byttner