Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Lena K Samuelsson om kritiken mot nya SvD

Publicerad: 11 April 2013, 14:47

Foto: Jonas Eltes.

SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson tar lätt på Bizkits och tidningsgurun John Barks kritik att nya SvD inte vänder och upp och ned på världen precis. Hon besvarar även kritiken från DN:s chefredaktör Peter Wolodarski: – Det finns inget högre syfte med att plötsligt åstadkomma en revolution, utan vår utveckling ligger helt i linje med vart vi vill med varumärket, säger hon.


Ämnen i artikeln:

John BarkLena K SamuelssonSvDBizkit Wisely

Bizkits printchef och mediestrateg Therese Åsén tyckte att nya SvD  var ett lovvärt initiativ, men blev inte eld och lågor precis.

Hon konstaterade också att omgörningen nog snarare är "det största för SvD själv".

Tidningsgurun John Bark, som har varit med om att göra om hundratals tidningar i såväl Norden som USA, var inne på samma linje.
"SvD har säkert gjort massa undersökningar, men det här ligger i linje  med tidigare erfarenheter att det var länge sedan omgörningar vände upp  och ned på världen."

SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson tar lätt på kritiken och fokuserar hellre på allt beröm man har fått under dagen:
–  Jag är mycket nöjd och glad med det mottagande som SvD har fått idag.  Det har varit översvallande positivt ändå från det att vi delade ut  tidningen i morse till reaktioner via mejl och sociala medier, säger  hon.

Hon uppger också att Svd-medarbetarna har firat med att dricka bubbel.

–  Det känns ju verkligen kul med en ny design, en ny form och tre riktiga  toppnyheter i tidningen på en och samma dag, säger Lena K Samuelsson.

DN:s  chefredaktör Peter Wolodarski har tidigare under dagen meddelat att han  ser fram emot matchen med nya SvD och att det ska bli kul att konkurrera om  "kvalitet och design".
"Vi delar deras syn att det behövs mer av  fördjupning, profilerade skribenter och starka berättelser. Det är detta  läsarna efterfrågar och vill betala för.", skriver han.

Han dock inte låta bli att ge en passning till SvD.

"DN  kommer dock inte att släppa de hårda dagliga nyheterna, vilket är  själva kärnan i journalistiken. Skillnaden mot SvD märks också i att vi  prioriterar Stockholm och Kultur mer än dem."

Lena K Samuelsson  sticker inte under stol med att Peter Wolodarski har rätt när det gäller  vilket fokus de båda tidningarna har, men hon tycker att han ska vänta  med att uttala sig om kulturbiten fram tills SvD:s nya kulturmagasin  kommer på söndag.

Hon ger heller inte mycket för att SvD inte skulle ägna sig åt de "hårda dagliga nyheterna".
–  Det är ju en självklarhet att vår papperstidning bryr sig om  aktualiteterna för dagen. Sedan sker uppdateringen via vår mobilsajt  och webben. Frågan man måste ställa sig är vilken styrka och särart som  papperstidningen har. Här fyller tidningen en viktig roll genom att  fördjupa och sätta in saker och ting i en kontext, säger Lena K  Samuelsson.

Hon menar att det ytterst handlar om att förstå  läsarnas behov och SvD:s omgörning har föregåtts av omfattande studier  och varumärkesundersökningar.

Peter Wolodarski uppger också att  det är en sak att göra en 84-sidig tidning vid premiärdagen en helt  annan när vardagen gör sig påmind och man hamnar på 50-60 sidor kanske.  Hur ser du på det?
– Jag tror att det skiljde fyra sidor mellan DN  och SvD idag. Vi har olika antal sidor olika dagar. Det vet  Peter Wolodarski om,  säger Lena K Samuelsson.

Lena K Samuelsson tycker också att det verkar som att John Bark lever kvar i den pappersvärld som fanns för 15-20 år sedan.

– Det säger ju en del om hans största invändning är vilken luft vi har vid bilderna, säger Lena K Samuelsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.