Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Letar nytt kapital med gammal affärsidé

Publicerad: 18 Januari 2008, 10:41

I förrgår kom affärsplanen från tryckeriet. Igår hölls det första investerarmötet. Knappt har Douglas Roos slutat som vd på spelbolaget Ladbrokes innan han är igång med sitt nya affärsprojekt. Till att börja med söker han 12 miljoner kronor.


Douglas Roos. Foto: Ladbrokes.

Roos har slagit sig ihop med en ”framstående person inom media” som än så länge är hemlig. Även projektet är hemligt så här långt:

– Det är inom media och internet, är allt Douglas Roos vill avslöja på det här stadiet.

I affärsplanen finns dock följande varning till hugade spekulanter:

“Leta inte efter en unique selling point (USP) i den här affärsplanen – det finns ingen. Och leta inte heller efter en ny idé – det finns ingen.”

Hur ska ni då locka till er kapital?
– Våra konkurrenter är slöa och halvbra, men tjänar enormt med pengar. Det ska vi utnyttja, säger Douglas Roos.

Inledningsvis söker Roos så kallat såddkapital på 12 miljoner kronor till sitt nya projekt.

– Det ska räcka till att bygga produkten, sätta konceptet och etablera oss i Sverige, säger Douglas Roos.

Lyckas det siktar Roos och hans partner på lansering i Tyskland, USA, Indien och Kina. Han räknar med att kunna presentera projektet inom ett par månader.

När Douglas Roos sålde av sin del av Ladbrokes svenska verksamhet fick han cirka 60 miljoner kronor. Pengar som han hittills investerat i ett hotell i Båstad, tillsammans med tidigare tennisproffset Nicklas Kulti, finansmannen Mats Qviberg och byggaren Erik Paulsson.

Douglas Roos har också engagerat sig i ett välgörenhetsprojekt för gatubarn i Ryssland.

Läs även: Douglas Roos: Jag ska hjälpa hemlösa

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.