Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lettisk kris pressar Nordens mediebolag

Publicerad: 3 juni 2009, 14:04

Bonnier, Schibsted och MTG omsatte i fjol över två miljarder kronor i Baltikum och gjorde vinster kring en kvarts miljard. Nu kollapsar de baltiska marknaderna och vinsterna raderas. En devalvering riskerar att göra Baltikum till en riktigt dålig affär. Den enda trösten blir då att förlusterna krymps.


Ämnen i artikeln:

MTGSchibsted

De baltiska länderna med Lettland i spetsen försöker undvika den devalvering som kommer allt närmare. Om Lettland devalverar tvingas sannolikt Estland och Litauen att följa efter.
Efter en devalvering blir allt importerat dyrare och hushållen får mindre pengar till mediekonsumtion, annonsörerna får mindre budgetar och de utländska företagens vinster i Baltikum blir mindre värda. I gengäld gör förluster i baltiska valutor mindre hål i koncernernas resultat­räkningar. 

På de stora nordiska medie­koncerner som kontrollerar baltiska medier räknar de ansvariga på följderna:
– Det är inte särskilt svårt att beräkna de direkta effekterna på våra kostnader, säger Casten Almqvist som är vd för Bonnier Business Press. Det som köps i utländsk valuta blir dyrare, till exempel papper.
– Men vad som händer med intäkterna när ett land får en så hård smäll som en stor devalvering är däremot svårt att beräkna. Vi har redan fått en smäll när Lettland stegvis höjer momsen från 5 till 21 procent nästa år. Den höjningen kommer att öka våra kostnader, men blir svår att ta ut på prenumerationspriserna.
Bonnier AB har ”DI-tidningar” i alla tre länderna, dagstidningsgruppen Diena i Lettland och Dagens Medicin i Estland samt kringverksamheter i form av sajter, handböcker och event.
Resultaten särredovisas inte, men omsättningen i Baltikum översteg sannolikt 600–700 miljoner svenska kronor i fjol.
– Vi har haft bra lönsamhet, är allt Casten Almqvist vill uppge. Men trots att vi kommer från goda nivåer får vi kämpa för att klara nollan i år. Vi har haft en nedgång i annonsingången på 50–65 procent.
– Därför ser vi över personalstyrkan och genomför lönesänkningar. Cheferna sänker sina löner mest, övriga med 10–20 procent.

MTG är marknadsledande inom tv i Baltikum, där fri-tv i fjol omsatte 613 miljoner kronor och gav en vinst på hela 151 miljoner. Under förs­ta kvartalet i år sjönk fri-tv-intäkterna med 26 procent. Intäkterna föll från 131 till 97 miljoner kronor och fjolårets kvartalsvinst på 23 miljoner förvandlades till en förlust på 13 miljoner.
Inom betal-tv särredovisas inte Baltikum, men affärs­området omsatte i fjol 657 miljoner och gav 105 miljoner i vinst. Uppskattningsvis hälften kommer från Baltikum. Det innebär att MTG i fjol drog in omkring 1 miljard kronor i de baltiska länderna och tog hem närmare 200 miljoner i vinst.
Om annonsraset stannar på dagens nivå riskerar hela fri-tv-vinsten att raderas ut. Betal-tv är inte lika konjunktur­känsligt, men med allt fattigare baltiska hushåll riskerar de senaste årens kraftiga tillväxt att brytas.
En devalvering drabbar MTG genom dyrare programinköp i dollar och euro, men i gengäld blir den baltiska produktionen billigare. Vissa reklamkontrakt uppges också vara tecknade i euro.
– Nej, jag vill inte spekulera i något som vi inte vet om det kommer att inträffa, säger MTG:s operative chef Anders Nilsson.

Schibsted driver tv med Kanal 2 i Estland och tidningar i Estland och Litauen. Verksamheten har samlats i bolaget Eesti Meedia, som i fjol omsatte drygt 700 miljoner svenska kronor. Resultatet stannade vid 25 miljoner kronor.
– Vi är mest exponerade i Estland och devalverings­risken verkar störst i Lettland, säger Schibsteds finanschef Trond Berger. Marknaderna i Baltikum är svaga, men Estland går lite bättre än de andra.
Eesti Meedia har nära 1 000 anställda och även Schibsted tar till lönesänkningar för att snabbt sänka sina kostnader:
– I första hand försöker vi med bemanningsreduktion, säger Trond Berger. Men ja, vi har också förhandlat fram olika lönesänkningar.
– Förlust? Nej, jag tror nog att vi kan komma ut på plus i år också.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.