Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Lidbom: "Största sparpaketet jag sett i tidskriftsvärlden"

Publicerad: 3 December 2014, 11:37

LRF vill göra sig av med 90 tjänster, lägga ned Malmö-kontoret och centralisera verksamheten till Stockholm. Medieanalytikern Olle Lidbom menar att det är det största sparpaketet han någonsin sett i tidskriftssverige. - Det här ett exempel på hur tidskriftsförlagen jagar synergieeffekter för att sänka kostnader. Vi såg ett liknande exempel när Egmont köpte Forma av ICA, säger han.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomJohan NorbergFormaLRF

Johan Norberg menar att vi konsumenter lever i journalistikens guldålder i sin nya bok "Leva och låta dö" – som har finansierats via crowdfounding.

– Jag tror att Johan Norberg har rätt i det, men han säger att det aldrig har varit en bättre tid för mediekonsumenten. Det finns ett stort utbud och mycket är gratis. Men för förlag som Egmont och LRF är det en helt annan fråga hur man hanterar det hela, säger Olle Lidbom.

Han menar att den fråga man måste ställa sig är om det finns en efterfrågan på den journalistik som LRF levererar idag.

– Det var väl en sak med Land, ATL och Skogsägaren som är organisationens hjärta, men LRF har ju ägnat de senaste 15 åren åt att jobba med helt andra saker, säger Olle Lidbom.

Han nämner bland annat att LRF idag har tidskrifter som Populär Historia.

– Det blir för låg avkastning helt enkelt och det är också en förklaring till varför ICA sålde Forma till Egmont. Det är inte så att Egmont tror att ICA-kuriren plötsligt ska gå som tåget, utan det handlar om att hitta synergier och jaga kostnader, säger Olle Lidbom.

Han ser det omfattande sparpaketet som det första steget mot att LRF skulle kunna göra sig av med hela sin tidskriftsverksamhet.

– Marknaden går mot en konsolidering med färre aktörer och stora förlag som Allers och Egmont, som också håller på att bli riktigt stora, säger Olle Lidbom.

Johan Norberg talar också om att de nya mediebolagen skapar nya jobb. Kan det på sikt kompensera alla neddragningar vi se?
– Det är intressant att Johan Norberg bara tar upp internationella exempel. Företag som Huffington Post, Buzzfeed och Vice är globala medieaktörer och vad jag vet har Vice redan 7-8 kontor i Europa. Det är en tydlig trend att medielandskapet globaliseras, säger Olle Lidbom.

Forskarna Johan Galtung och Marie Holmboe Ruge hade teorin att det som är socialt, kulturellt och geografiskt närbeläget är det som är intressant. Det gäller alltså inte längre?
– Jo, det tror jag, men det är frågan vem som producerar det. Tidigare har det varit den lokala orten, men idag skulle jag säga att en aktör som Schibsted med Aftonbladet är större på alla orter. Ett förlag som LRF kan inte hävda sig på en global marknad. De kan aldrig bli en Huffington Post, säger Olle Lidbom.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.