Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lidl börjar sälja Aftonbladet och Expressen

Publicerad: 16 april 2008, 14:11

Kvällstidningarna jagar nya typer av återförsäljare för att vända den negativa upplagetrenden. Nu har Aftonbladet och Expressen tecknat ett avtal med Lidl, som tidigare vägrat att sälja kvällstidningar.


Lidl har sedan Sverige-etableringen 2003 inte velat sälja kvällstidningar. Men nu har livsmedelskedjan ändrat sig efter mångårig intensiv uppvaktning från Aftonbladet och Expressen.

Det nya avtalet innebär att Aftonbladet och Expressen kommer att säljas i Lidls 130 butiker i runt om i landet.

Expressens informationschef Irina Halling är mycket nöjd.

– Det här är en framgång för oss och avtalet innebär att man kommer att kunna se en effekt på vår upplaga.

Även Aftonbladet jublar.

– Det ger en ny försäljningsplattform som kan innebära 1 miljon tidningar per år för vår del, säger Aftonbladets informationschef Niklas  Bodell till Resume.se.

Avtal har även tecknats med andra typer av återförsäljare, som Bygg-Max, K-Rauta, Rusta och Intersport.

– Totalt har vi med allt detta hittat 250 nya återförsäljare av tidningen, vilket totalt ger en ny försäljningsplattform på 2,2 miljoner tidningar per år, säger  Niklas Bodell.

Aftonbladets upplaga per utgivningsdag låg på 378 400 exemplar i januari. Expressens dito låg på 298 800.

Resume.se har sökt ansvariga på Lidl för en kommentar.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.