Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Linkedin och reklamintäkter driver Microsofts tillväxt

Publicerad: 28 januari 2022, 10:12

Satya Nadella, CEO Microsoft

Microsoft har stora planer att bygga ut reklamerbjudandet efter förvärven av Xandr och Activision Blizzard.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftLinkedin

Under förra året drog Microsoft drog in mer än 10 miljarder dollar i reklamintäkter, en tillväxt på 32 procent jämfört med föregående år. LinkedIn och reklam var två av de snabbast växande segmenten för Microsoft under de sista tre månaderna 2021.

Intäkterna från LinkedIn, inklusive från prenumerationer och annonsering, uppgick till 3, 5 miljarder dollar under fjärde kvartalet. En ökning med 37 procent jämfört med föregående år och en ökning med 68 procent jämfört med fjärde kvartalet 2019. Detta bidrog till en vinstökning på 21 procent för Microsoft.  

Microsofts annonsintäkter från dess sök- och nyhetstjänster ökade med 28,4 procent under Q4. Reklamaffären växer snabbare än den totala tillväxten och ligger nu på andra plats bland affärssegmenten, det skriver Warc.

Inom kort kommer annonsbolaget Xandr (som förvärvades för en miljard dollar i slutet av 2021) att ingå i medieutbudet. Under förra veckan uppmärksammades affären där Microsoft lade vantarna speljätten Activision Blizzard för omkring 70 miljader dollar (624 miljarder kronor).

Ett uttalande som delats med Digiday av Microsofts pr-avdelning vittnar om dess ambitioner internationella expansionsplaner för sin reklamverksamhet, i synnerhet när det kommer till satsningar inom data.

It-jätten är i dag världens USA:s fjärde största medieägare. På marknaden för displayannonser är Microsoft i dag sjätte största aktör, bakom Facebook, Google, Amazon, Verizon och Twitter.

Microsofts annonserbjudande består i dag av ett antal tjänster inklusive annonser på dess sökmotor Bing, programmatiska placeringar över deras egna nätverk, där exempelvis Microsoft Audience Network driver programmatisk placering av inbyggda annonsenheter på exempelvis CBS Sports och Fox Business. Där utöver finns även Microsofts retailerbjudande PromoteIQ.

 

Ämnen i artikeln:

MicrosoftLinkedin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.