Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Lite rörande att mediekåren lipar”

Publicerad: 26 mars 2014, 11:00

Niklas Bodell, kommunikationschef på SvFF.

Vid den allsvenska upptaktsträffen i går fick inte journalisterna någon pärm med spelarnas telefonnummer – något de fått tidigare år. Det har utlöst ett bråk. ”Hjärndött” och ”oerhört korkat”, menar reportrarna Robert Laul respektive Olof Lundh. – Lite rörande att mediekåren lipar, kontrar Niklas Bodell, kommunikationschef på Svenska Fotbollförbundet.


Brukligt är att journalisterna vid allsvenska upptaktsträffar får en medieguide med spelarnas telefonnummer.

Men så icke i år.

– Enligt Camilla Hagman (SvFF:s chef marknad, evenemang och kommunikation) berodde det på att den så snabbt blir inaktuell. Vad hon nu menade med det, säger Sportbladets Robert Laul och understryker vikten av medieguiden som ett viktigt redskap för journalisterna.

– Märk väl att det inte handlar om att klubbarna motsatt sig att lämna ut några nummer. Efter att mängder av fotbollsjournalister "rasat" på Twitter skrev Niklas Bodell att vi inte fattat att den ska skickas ut digitalt – vilket är en uppenbar lögn eller efterhandskonstruktion då han senare både sa muntligen och via Twitter att det nu ska utredas hur de ska göra med telelistorna.

TV4:s och Fotbollskanalens Olof Lundh är lika kritisk som Robert Laul.

– Oerhört korkat av SvFF och SEF (Svensk Elitfotboll) att sluta med det. En av allsvenskans stora konkurrensfördelar när det handlar om att unga i dag ser Premier League, La Liga och Champions League är närheten till profilerna och idolerna, säger TV4:s och Fotbollskanalens Olof Lundh och fortsätter:

– Då borde de ledande jobba för ökad tillgänglighet, inte tvärtom. Ett självmål som visar att de som har ansvaret för svensk klubbfotboll inte förstår vad som behöver göras. Guiden var ett hjälpmedel till bättre journalistik eftersom man lättare kunde få tag på folk.

Niklas Bodell, menar att bollen egentligen ligger hos SEF och inte förbundet.

– Det stämmer att vi i samråd med SEF bestämde att upphöra produktionen av pappersprodukten mediaguiden. Den kändes helt enkelt väldigt otidsenlig. Nu ska SEF, som organiserar de allsvenska klubbarna, bestämma på vilket sätt de ska distribuera telefonlistan till media. Och det är alldeles självklart att SEF ska bidra till ännu bättre tillgänglighet. Det ställer vi oss bakom.

Niklas Bodell passar också på att ge reportrarna en känga.

– Med den fullaste respekt för att mediekåren efterfrågar viktig service måste jag ändå också säga att det är lite rörande att den lipar över att man lägger ned en pappersprodukt. Jag menar, det är faktiskt 2014. Om det är någon bransch som borde känna till att en strukturomvandling, i vilken vi gått från analoga plattformar till digitala, har ägt rum så är det väl media, säger Niklas Bodell och fortsätter:

– Jag är helt övertygad om att SEF inom kort kommer att förse redaktörerna med de efterfrågade telefonnumren, men jag tror i så fall att de får hålla till godo med en liten länk.

Mats Enquist
, generalsekreterare hos SEF, bollar dock tillbaka till förbundet.

– Medieguiden är egentligen en förbundsfråga. Det bestämdes att inte ge ut någon medieguide i år. Men efter den här kritiken finns det kanske anledning att tänka om.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.