Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 maj 2017, 14:22
LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: News Øresund - Johan Wessman
1,2 miljarder som länge var vikta för mediesatsningar ska nu gå till bostadsbyggande och företaget Bantorget Förvaltning.
Efter att LO i två omgångar sålt merparten av sitt ägande i Aftonbladet, där man nu bara äger nio procent och rätten att utse politisk chefredaktör, till Schibsted och sålt tidningens fastighet i Klarakvarteren fick man in 1,2 miljarder. De pengarna placerades i bolaget LO-Media och var länge vikta åt framtida mediesatsningar. 2008 hade man bland annat planer på att starta en webbtidning med fokus på arbetsmarknadsfrågor. Satsningarna har uteblivit och nu blir det klart att pengarna istället går till att bygga hyresrätter, det rapporterar Dagens Samhälle.
– Vi kommer att koncentrera oss på nyproduktion och håller på att ta fram vår investeringsstrategi. Avsikten är att förvärva för 2,5 miljarder kronor. Våra investerare vill ha pengarna i arbete, säger Erik Spernaes, vd i LO:s fastighetsbolag Bantorget Egendom, till Dagens Samhälle.
2014 bestämde LO att man skulle starta mediehuset LO Mediehus, under vilket alla fackförbunds tidningar skulle samlas. Man har även satsat pengar i den opinionsdrivna sajten Politism, en sajt som dragits med ekonomiska bekymmer. Nu verkar det dock som att ytterligare mediesatsningar uteblir.