Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lokal-tv knappar in på dagspress

Publicerad: 18 juni 2012, 10:13

Tobias Hedström - analyschef på Institutet för mediestatistik, IRM.

Foto: Carina Jäderström

De regionala reklammarknaderna ökade med 3,2 procent under 2011 och de totala reklaminvesteringarna uppgift till 15 miljarder kronor, enligt IRM. Den snabbaste tillväxten skedde inom lokal-tv – 22 procent.


Ämnen i artikeln:

IRMTobias Hedström

Insitutet för reklam- och mediestatistik, IRM, visar att den  regionala tillväxten landade på 3,2 procent, medan motsvarande siffror  för hela den svenska reklammarknaden låg på 4,3 procent.

IRM:s  undersökning visar också att dagspressen alltjämt dominerar den  regionala marknaden – 48 procent av de regionala medieinvesteringarna  hamnade inom det medieslaget under 2011.

Den starkast tillväxten hade dock lokal-tv, som ökade med drygt 22 procent:
– Dagspressen var länge dominerande på den lokala reklammarknaden men har  under de senaste åren fått hårdare konkurrens från både regional TV-  och Internetreklam, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i en  kommentar.

Mälardalen var den region som växte starkast med 4 procent, medan Norra Sverige hamnade på minus 0,4 procent.

Övriga regioner ökade med än 3 procent jämfört med 2010.

Internetreklam gick också starkt och ökade med 15 procent på de regionala marknaderna.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IRMTobias Hedström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.