Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Lokalmediehus i stort samarbete om premiuminnehåll

Publicerad: 20 Juni 2017, 09:18

Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia ingår i samarbete gällande tidningarnas premiuminnehåll. I framtiden kommer prenumeranter få tillgång till alla sajters premiummaterial.


Ämnen i artikeln:

MittmediaLokaljournalistikHallpressenSörmlands Media

Tillsammans förfogar de fyra mediehusen över närmare 40 sajter och appar. Prenumeration på en av tidningarna/sajterna kommer alltså i framtiden att ge tillgång till alla samarbetspartners låsta innehåll.

Vi är alla starka på våra respektive hemmamarknader. Genom att på detta sätt ge våra betalande kunder mer kvalitativ journalistik för samma peng är ett viktigt första steg mot en mer samarbetande struktur i jakten på nya läsare i nya miljöer – och i arbetet med att behålla våra befintliga. Vi ser fram emot detta samarbete och hoppas förstås att fler nappar på samma upplägg. Vi är alla starka men tillsammans blir vi ännu starkare, säger Jimmie Näslund, vd i Sörmlands Media.

Det nya samarbetet kommer enligt uppgift inte att innebära några extra kostnader vare sig för aktörerna eller prenumeranterna. Varje tidning kommer att behålla intäkter och kunddata för de kunder som tecknar prenumeration på deras sajt.

Samarbetet kombinerar mediehusens behov att ta betalt för den lokala journalistiken med önskan från våra läsare att följa fler nyhetssajter. Ett lokalt köp ger läsaren nyckeln till en stor mängd nyhetssajter. Jag hoppas och tror att fler medieföretag går in i samarbetet, säger Sture Bergman, VD i VK Media AB, vars två titlar VK och Folkbladet deltar.

I den förändring som vår bransch genomgår är det i en allt ökande utsträckning viktigt att prova nya vägar. Inte minst genom att ingå nya samarbeten. Vår kärnverksamhet är vår kvalitetsjournalistik och det är därför väldigt roligt att kunna bjuda våra läsare på just detta mervärde från branschkollegor, runt om i Sverige, säger Mats Tidstrand, vd i Hallpressen.

Incitamentet till samarbetet kommer av att tidningarna anser att samarbete är det enklaste sättet att växa. Enligt ett pressmeddelande förs en dialog med fler mediehus om att utöka samarbetet.

 I en förlängning, och i takt med att samarbetet växer med fler lokala medieaktörer, skapar vi möjlighet till ett nätverk på jämlika villkor för alla. Då kan vi, lokala mediekoncerner, genom kompetens- och kunskapsutbyte skapa synergier och på så sätt löpande öka affärseffekten för betalat lokaljournalistiskt innehåll. På det sättet kan parterna också tillsammans stå starka för att värna innehåll, kunder, data och affär i relation till andra, större aktörer, säger Per Bowallius, VD i Mittmedia.

Den tekniska lösningen levereras av Adeprimo och kommer att rullas ut på de 40 sajterna och apparna under sommaren 2017.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.