Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Lönen har inte påverkat mitt beslut”

Publicerad: 26 April 2012, 08:29

Idag kom skrällen att Bo G Andersson väljer att lämna DN och går över till pr-branschen och byrån Westander. Därmed går lite av en institution på DN i graven: – Jag har varit reporter i 17 år, arbetsledare sedan 1997 med poster som nyhetschef, nattchef och inrikeschef och nu senast debattchef i tre år. Jag ser inte riktigt vilken nästa utmaning skulle vara, säger Bo G Andersson.


Ämnen i artikeln:

DN DebattWestanderBo G AnderssonMats Bergstrand

Bo G Andersson är lite av en institution inom journalistiken. Han  började på DN för 33 år sedan och var även med och grundade Föreningen  Grävande Journalister, FGJ, i slutet på 1980-talet.

Han har hunnit bli 59 år och nu väntar alltså en karriär inom pr-branschen hos Westander:
– Jag vill lära mig något nytt innan jag blir för gammal, säger Bo G Andersson.

Din  företrädare Mats Bergstrand gick till JKL och det känns lite som att den  sista bastiljonen har fallit i och med att även du nu gör över till  pr-branschen?
– Haha, säger Bo G Andersson.

Han uppger att  han inte bara tycker att han är klar med DN som sådan, utan med hela  journalistiken i det att han inte riktigt ser vari nästa utmaning skulle  bestå:

– Jag har varit självgående reporter i många år och chef  därefter. Så det känns verkligen som att jag vill pröva på att byta  inriktning på min karriär, säger Bo G Andersson.

Du och jag  pratade nyligen om att du hade en ganska tröttsam diskussion med  TeliaSonera angående en debattartikel med deras vd Lars Nyberg rörande  deras verksamhet i diktaturstater. Det var inte det som fick bägaren att  rinna över?
– Haha, nej det har inte haft någon betydelse, säger Bo G Andersson.

Han  uppger att han har haft flera erbjudanden sedan det stod klart att han  väljer att lämna DN Debatt, men valet av Westander föll sig naturligt:
–  Jag tycker att företaget har en sympatisk affärsidé i det att man  endast tar konsultuppdrag som man själv sympatiserar med och också öppet  redovisar sina kunder. Jag tycker också att det känns som en ung och  entusiastisk arbetsplats, säger Bo G Andersson.

Förr blev man  nästan brännmärkt om man gick från journalistiken till pr-branschen. Hur  ser du på möjligheterna att komma tillbaka längre fram?
– Jag har  inte ens tänkt i sådana banor annat än att jag inser att jag  naturligtvis måste lämna det nätverk med internationella grävande  journalister som jag har varit med i sedan 1997, säger Bo G Andersson.

Pr-branschen är ju känd för att ha högre löner än journalistikbranschen. Hur påverkade detta ditt beslut?
– Lönen har inte spelat någon roll i det avseendet, säger Bo G Andersson.

Vad hoppas du att pr-branschen ska ge dig?
–  Jag tror att det blir en kick på många sätt. Jag har undervisat vid  Poppius och Journalisthögskolan från gång till annan och jag tycker att  det är väldigt roligt att dela med mig av mina kunskaper och  erfarenheter, säger Bo G Andersson.

Vad är du mest stolt över när det gäller dina år inom journalistiken?
–  Vi hade avtackning igår och jag tycker nog att det allra roligaste jag  har varit med med om är alla större in- och utrikeshändelser. Det allra  mest bestående är nog att jag har arbetat mycket med grävande  journalister, säger Bo G Andersson.

Det känns ändå som att lite av  en institution går i graven? Vad tror du att det ger för signaler till  unga journalister när även du lämnar?
– Det är svårt att svara på, säger Bo G Andersson.

Men du lämnar alltså journalistiken för gott med andra ord?
–  Jag har flera bokprojekt som ligger och som jag kanske förverkligar någon  gång om jag får tid över. Det finns nog inga hinder för att göra det,  men det känns ändå mest hypotetiskt eftersom jag nu bara ser fram emot en  lång och framgångsrik karriär inom en ny bransch, säger Bo G Andersson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.