Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Lost skapare bakom nya Wired

Publicerad: 22 April 2009, 06:14

Känner du dig vilse när du läser majnumret av Wired är det i sin ordning. Tidningen har redigerats av J.J Abrams, skaparen av tv-serien Lost. Tidningens gåta är ett sätt att lyfta fram magasinet som ett unikt medium.


Wireds gåta i majnumret är redan löst. Steven Bevacqua, en konsult inom postproduktion i Hollywood ägnade flera dagar åt att använda sin allmänbildning, söka i Wikipedia, hitta ledtrådar, lösa problem som ledde honom till en webbsajt varifrån han skickade ett e-postmeddelande till okänd adress. Kort efteråt fick han reda på att han var först med att lösa tidningens huvudgåta.

Det är serien Lost skapare J.J Abrams som satt sitt avtryck i Wired. Tidigare har arkitekten Rem Koolhaas och filmaren James Cameron bidragit i redigeringen av tidningen. Med Abrams har redaktionen gått ett steg längre och han har satt sin prägel på hela tidningen. Varje sida innehåller olösta gåtor och mystiska ledtrådar.

Förutom att gästredaktör Abrams ger tidningen marknadsföring vill redaktionen visa på hur en papperstidning kan fånga och hålla kvar dagens läsare.
– Vi brukar säga att vårt jobb är att tillföra internet ett mervärde. Det fantastiska med det här nya numret är att ingen av gåtorna fungerar på nätet, säger Wireds chefredaktör Chris Anderson till New York Times.

Hans redaktionschef Thomas Goetz påpekar att ett blogginlägg kan sammanfatta en artikel.
– Men en tidning fungerar bättre på att förmedla nyanserna och förståelsen av komplexiteten i en idé och varför den är viktig.

J.J Abrams själv skriver i Wired att han är teknik- och prylfantast. Men att den digitala tekniken har inneburit att vi har tappat viktiga delar i livet. Han jämför med att köpa låtar på Itunes och i den snart utdöda skivbutiken.
”Vi ger oss inte längre ut, trotsar väder, stöter emot främlingar och hör musik som vi inte själva har valt. Med andra ord, vi bläddrar inte längre planlöst i skivbackar. På senaste tid har jag gått till Amoeba Music i Hollywood bara för att se folk göra det. Det är en förlorad konstform.”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.