Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lowe Brindfors vann Månadens Alternativa Media 2010

Publicerad: 15 februari 2011, 16:14

Lowe Brindfors vann Månadens Alternativa Media 2010 Trots att Lowe Brindfors bara tävlade i en av de tre tävlingsomgångarna i Månadens Alternativa Media under 2010 toppar de listan på belönade byråer i kategorien. – Det är en väldigt kul kategori att vinna, säger Rickard Villard, cd på Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsMånadens kampanj 2010Månadens Alternativa Media

Viggo Cavling delar ut diplom till Martin Bartholf och Patrik Westerdahl. Foto: Björn Elgstrand.

Lowe Brindfors var en av de byråer som valde att hoppa av tävlingen i protest under våren. Men i den första tävlingsperioden placerade sig tre av byråns bidrag på tio i topplistan och det räckte för att med knapp marginal ta hem segern i kategorin före Naked, Röjning och saligen insomnade Farfar.
De tre kampanjerna som placerade sig är Skitbandet för Rädda barnen på Hultsfredsfestivalen, Strumpan för Friends och Silversjön för Folkoperan. Rickard Villard har varit mest involverad i Friends strumpa:
– Strumpan var ett sätt att visa att man tar ställning mot mobbing samtidigt som det är ett sätt att få in pengar. Friends majblomma, säger han.

Alternativa medier snarare en tävlingskategori än ett medieval man gör, tycker Villard. Det blir ibland resultatet av en strategi, som blivit allt vanligare i reklam på senare år: att göra saker på riktigt.
– Man börjar inte där. Man börjar tänka på hur man kan nå målgruppen på bästa sätt. Det här kan bli ett komplement snarare än att det ersätter något annat, säger Rickard Villard.

Vilken betydelse har det få i den totala mediemixen?
– Jag tror att det ändå har en ganska stor betydelse. Varenda grej som ökar utrymmet är positivt.
– Men den här typen av initiativ kan också föra med sig ett riskmoment för våra kunder, i jämförelse med att t ex ligga och dunka ett budskap i tv, eftersom det ibland kan vara svårt att mäta såna här aktiviteter.

Vad är då nyckeln till att lyckas med den här typen av aktiviteter?
– Det är lite av ett experiment varje gång. Därför är det viktigt att allt förarbete är minutiöst planerat. Allt från partnerskap till produktion. Det är väldigt många saker att ta hänsyn till. Planning har en stor del i den här kampanjerna. Det gäller att nå målgruppen i rätt läge och rätt stämning. Och om det blir fel kan det bli väldigt fel.

Det är dock inget som avskräcker Rickard Villard:
– Varje gott exempel på sådana kampanjer inspirerar och triggar oss alla. Därför känns det extra roligt att vinna den här kategorin. Det ska vi upprepa. Och då med fler jobb.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.