Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

LRF Media stäms av Residence-säljare på nära miljonen

Publicerad: 4 december 2012, 10:47

En fristående annonsagent för LRF-tidningen Residence har stämt LRF Media på 918 000 kronor. Agenten och dennes jurdiska ombuds känner sig så säkra på saken att man inte ens anser att det behövs någon bevisföring i nuläget.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Agenten har sålt annonser åt tidningen Residence sedan år 2004, vilket är en tidning som drivs av LRF Media. Den sistnämnda sade dock upp avtalet vid mitten på juli med tre månaders uppsägningstid.

Residence får in annonser på två sätt. Dels via så kallade direkt-annonsörer, dels via  reklamförmedlingsföretag. Agenten hävdar att samtliga direkt-annonsörer  sålts in av vederbörande.

Enligt stämningsansökan innebär detta att LRF har: "nytta av den stock av direkt-annonsörer som hon arbetat upp."

Agenten menar också att den krets av annonsörer och potentiella annonser  som denna har bearbetat har fokus på ett begränsat antal kanaler,  vilket gör att hon inte kan räkna med att ha nytta av sitt arbetet i  framtida arbetsuppgifter. Hennes krav på 918 000 kronor är därmed "skäligt", enligt agenten.

Dennes juridiska ombud hävdar bland annat lagen om handelsagenter får  tillämpas analogt i det här fallet, men att de skäl som motiverar lagen  är direkt förenliga med hennes situation: "Hon har arbetat varaktigt med  att ackvirerar annonsörer till Residence och hon har bedrivit arbetet  självständigt. Under sitt arbete har hon byggt upp motsvarigheten till  en kundkrets (en annonsörkrets) åt sin arbetsgivare. Att bygga upp den  har fordrat motsvarande arbetsinsats och varit av motsvarande värde som  om det varit en traditionell kundkrets av köpare av varor."

Agenten och dess juridiska ombud anser att sakomständigheterna är  "ostridiga", vilket gör att det i nuläget inte krävs någon bevisning.
I stämningsansökan framgår också att agenten har framfört sitt krav på  avgångsvederlag i ett mail till LRF per den 2 oktober i år. Kravet har  också upprepats i ett uppföljande brev, men LRF har i båda fallen: "avvisat det utan att ange något skäl."

Resume.se har utan framgång sökt Ruben Jacobsson, vd på LRF Media.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.