Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Lyft för bioreklamen

Publicerad: 20 januari 2009, 10:48

I förra veckan delade filmbranschen ut Guldbaggen till de bästa filmprestationerna under året.
Och även bioreklamen har anledning att fira efter att intäkterna växt under 2008.


truefalse

Bioreklamen är en av reklamkakans minsta delar, men växer starkt sedan ett par år. Och det på en i övrigt vikande marknad. Under 2008 räknar IRM, Institutet för reklam och mediestati­stik att bioreklamen omsätter drygt 102 Mkr, vilket kan jämföras med 90,6 för 2007.

– Vi tror att bioreklamen ökar med 6 procent under 2009 och det på en marknad som minskar med 5 procent, säger Tobias Hedström på IRM.

Det beror framför allt på teknik.
– Det är framför allt digitaliseringen som har lett till ökningen. Den har gjort bio­reklam billigare och smidigare att hantera. Samt att man kan bestämma mycket mer hur man vill ha det, skräddarsy regionala och andra målgruppsönskemål, säger han.

Bioreklamens död har förutspåtts sedan reklam-tv blev en verklighet i Sverige för snart tjugo år sedan. Men än lever mediet. Tobias Hedström har sin förklaring:
– Folk går på bio av sociala skäl. De bänkar sig i salongen och väntar på en positiv upplevelse. Man låser in folk i en förväntansfull situation när de är glada och mottagliga på ett annat sätt än med tv-reklam.

Dessutom blir tv-reklammarknaden alltmer fragmentiserad. Det går inte längre att välja TV4 och få ett riks­genomslag.

Bioreklamen har totalt 0,3 procent av reklamkakan. Bonnierägda SF Media har monopol på marknaden sedan Sandrews gick i konkurs 2005. Sandrews köptes då av Atlantic Film, S/S Fladen och Triangelfilm, som bildade Astoria. I juli 2007 gick även Astoria omkull.

Ulrika Fjällborg

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.