Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Lyssna aldrig på förståsigpåare”

Publicerad: 11 December 2012, 16:46

Foto: Carina Jäderström

Stampen Media Partner köpte nyligen den resterande delen av utomhusreklambolaget Wallstreet Media. Affärsidén går ut på att erbjuda ett miljövänligt system för reklam i kolletivtrafiken. Christan Eriksson är grundare och lämnar vd-posten i mars: – Jag vet inte hur många som sade att det aldrig skulle gå att starta ett sådant bolag.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Wallstreet Media är en riktig framgångssaga. Bolaget grundades 2002 av Christian Cullin, Johan Jörneman och Christian Eriksson.

Trion drog igång verksamheten med hjälp av stöd från privatpersonen Lennart Pihl, som ligger bakom Scandinavian Helicopter Group.

Han ville dock kliva av år 2010:
– Det  hade inget med vår verksamhet i övrigt att göra, utan han höll på med  ett generationsskifte och sonen ville fokusera på familjeverksamheten,  säger Christan Eriksson.

Trion träffade ett antal aktörer, däribland  Stampen. Mötet ledde till att Stampen Media Partner köpte loss 49  procent av bolaget:

I dagarna blev det klart att Stampen köpte loss den resterande delen av bolaget:
– Vi  ville hitta en bra lösning som kombinerade en smidig transaktion med en  vilja att vårda bolaget. Jag tycker att vårt samarbete med Stampen har  fungerat otroligt bra, säger Christian Eriksson.

Han uppger också att  det kändes viktigt att för egen del lämna över ett välskött bolag -  Wallstreet Media omsätter idag 100 miljoner kronor och har 30-talet  anställda:
– Bolaget är otroligt välskött och vi har nått  triple-a-rating efter tio år. Det känns skönt att kunna lämna över på  det viset och ge nye vd:n Jonas Stendahl och Stampen rätt verktyg för  den framtida utvecklingen av bolaget, säger Christian Eriksson.

Affärsidén till Wallstreet Media föddes i samband med att trion arbetade med annonsförsäljning för Metro i Göteborg:
–Vi  sonderade terrängen. Jag var 24 år och glad i hågen och sade att det  inte såg bra ut. Annonsörerna var inte särskilt nöjda och det hanterades  inte på något miljövänligt sätt – man använde klistermärken och otäcka  medel för att få bort annonserna från karroserna, säger Christian  Eriksson.

Wallstreet Media utvecklade ett ramsystem som idag är  standard i hela Sverige.

Annonserna trycktes på naturpapper och  returkartongerna producerades av SCA. Resten är som man brukar säga historia:
– Vi tog en position som ett miljövänligt bolag inom utomhusreklamområdet, säger Christian Eriksson.

Wallstreet Media fick också hjälp av styrelseproffset Leif Larsson år 2003.

Han var bland annat ordförande för Hemtex och Miljonlotteriet. Han var även vice vd för Lindex:
– Vi hade en otrolig nytta av honom som bollplank, säger Christian Eriksson.

Nu säljs alltså bolaget vidare till Stampen. Personalen blev informerad i morse:
– Det är naturligtvis känslosamt, men känns ändå rätt, säger Christian Eriksson.

JC Decaux och Clear Channel är konkurrenter till Wallstreet Media, men här vill ändå Christian Eriksson lägga in en brasklapp:
– Vi  sitter i samma kommitté i Sveriges Annonsörer och vi är beroende av  varandra om en kund vill gå över hela landet. Clear Channel har  exempelvis SL, medan vi har
Västtrafik, säger han.

Han vill inte  gå in på hur mycket pengar försäljningen inbringar då detta är omgärdat  av sekretess. Men det är alldeles uppenbart att han inte går lottlös:
– Jag  och familjen har ju diskuterat en drömresa att åka runt i USA. Det kan  rentav ske i jul, men vi har inget bokat i dagsläget, säger Christian  Eriksson.

Vad har du för tips till den som vill försöka starta ett framgångsrikt företag?
– Lyssna  inte på andra. Jag vet inte hur många som sade att det aldrig skulle  gå, men då blir man sittande i soffan, säger Christan Eriksson.

Han  tycker också att det är lite lustigt att flera av dem som sade att det  aldrig skulle gå tillhör dem som nu har gratulerat honom till  försäljningen.

Han har inte bestämt sig för vad han ska göra härnäst:
– Jag  har sagt att jag vill låta det gå ett par veckor och låta beslutet  sjunka in. Det enda jag vet är att jag inte ska jobba med någon  konkurrerande verksamhet eftersom avtalet säger så - även om jag ändå  aldrig skulle göra det. Jag tänker ta julhelgen på mig att fundera  över hur jag ska gå vidare i livet, säger Christian Eriksson.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.