Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Magnaternas mediekrig

Publicerad: 8 december 2008, 07:16

Ett krig mellan mediemagnaterna Rupert Murdoch och Silvio Berlusconi håller på att trappas upp.
Berlusconi vill skatta ut Murdoch från Italien och Murdoch svarar med en aggressiv reklamkampanj.


Silvio Berlusconi har hittat ett sätt att både få in mer pengar till italienska statskassan och sätta åt sin värste rival i Italien. Med argumentet att regeringen måste finansiera sitt ekonomiska stimulanspaket har premiärminister Berlusconi föreslagit en skattehöjning med 20 procent på abonnemang på betal-tv.

Störst på betal-tv i Italien är Sky Italia, ägt av Rupert Murdochs News Corp. Sky Italia är också största konkurrenten till Berlusconis eget reklamfinansierade företag Mediaset.

Murdoch svarade med en massiv reklamkampanj i sina tv-kanaler där han uppmanar tittarna att framföra sina klagomål till regeringen. Murdoch som vanligtvis brukar få kritik av anan media har fullt stöd av de stora italienska tidningarna La Stampa och Corriere.

Berlusconi anser å andra sidan att tidningsredaktörerna borde skaffa andra jobb. Hans egen dagstidning, Il Giornale, förklarade i rubrikform i förra veckan att Sky har förklara krig med italienska regeringen.

Själv förnekar han att den nya skatten har något med hans egen inblandning på tv-marknaden att göra. Utan påpekar att även Mediaset påverkas av skattehöjningen. Vilket stämmer för Mediasets premiumkanaler som dock utgör en mindre del av företagets intäkter.

Murdoch gick in på den italienska tv-marknaden 2003 där Berlusconi näst intill hade monopol. Han lyckades och har snabbt tagit stora andelar. Senaste kvartalet kunde Sky Italia rapportera en vinst på 212 miljoner dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.