Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Mailmiss avslöjar Schermans affärshemlighet

Publicerad: 18 augusti 2009, 13:21

En mailoffert på villovägar, som Resume.se tagit del av, avslöjar till vilket pris Jan Scherman tänker ta andelar av konkurrenter som Viasat när TV4 lanserar sin sportkanal Canal9 på danska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Jan Schermans mailoffert på villovägar. Foto: Stefan Borgius.

Offerten är riktad till två personer: Niels och Ulf, och signerad Jan Scherman.

Mottagarna är av allt att döma Niels Breining och Ulf Lund, vd respektive vice vd för Yousee, Danmarks största kabeloperatör och avknoppat dotterbolag till danska teleoperatören TDC.
Enligt offerten har Jan Scherman satt priset 150 miljoner danska kronor för Canal9 i digitala paketet Mellanpakke och 100 miljoner danska kronor för en distribution i analoga paketet Fuldpakke.

Offerten är öppen till första september och gäller fram till sista maj, med hänvisning till att VM i fotboll förändrar förutsättningarna.

Jan Scherman sa redan i våras till dansk press att syftet med lanseringen av Canal9 var just att sätta press på konkurrenten Viasat och TV2 Sport.
Abonnemanget för Canal9 sattes till 24 danska kronor i månaden, ett förhållandevis lågt pris på en den högt prissatta danska marknaden.
– Det finns ett behov av ett konkurrenskraftigt alternativ till Viasat, konstaterade han.

På TV4 är man medveten om att offerten nått personer som inte var tänkta mottagare.
– Vi vet att ett mail kommit på villovägar och vi vet också hur det har gått till. I övrigt har jag inga kommentarer, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på TV4-Gruppen.

Han vill heller inte kommentera de prisförslag som presenteras i offerten.
– De uppgifter och belopp som du refererar till är redan historia. Mailet skickades för sex dagar sedan. Det hinner hända många saker i en förhandling under den tiden, säger han.

Men det är ingen tvekan om att en aggressiv prisstrategi kommer att vara viktig för TV4:s etablering av Canal9. Och det finns stora marginaler att spela med.

Prisbilden för både operatörer och hushåll i Danmark skiljer sig markant från övriga Norden.

De svenska operatörerna betalar mycket lägre belopp per hushåll för sina kanaler jämfört med de danska operatörerna.
Beloppen i Sverige kan variera från cirka 50 öre till några kronor per hushåll för de mest attraktiva kanalerna. Nivåerna räcker inte för att finansiera de svenska kanalerna vilket också förklarar att de är reklamfinansierade.

I Danmark betalar operatörerna upp till 15-20 kronor per hushåll.
Det slår förstås i slutänden mot abonnemangen – olika baspaket – som också är betydligt dyrare för de danska hushållen. Ett motsvarande svenskt baspaket på runt 150 kronor kan kosta ett danskt hushåll närmare 400 kronor – mer än det dubbla.

Av den anledningen har till exempel också TV4-ägda Canal Plus haft svårt att ta marknadsandelar på den danska marknaden.
Det blir helt enkelt för dyrt för många hushåll att köpa ett premiumutbud.
Samtidigt har ärkekonkurrenten Viasat en mycket stark och strategisk position på danska marknaden eftersom deras kanaler under lång tid funnits i paketen hos de stora operatörerna.

Men Canal9 är också ett strategiskt sätt för TV4 att använda sina rättigheter. Genom att paketera en kanal som ligger mellan TV4 Sport och Canal Plus skapar TV4 en egen lågprispressare som öppnar dörren till operatörerna för nya satsningar och pumpa in Canal Plus rättigheter” bakvägen”.

– Med tanke på vårt utbud skulle jag bli extremt överraskad om vi inte släpptes in hos såväl kabelbolagen som de digitala distributörerna, förklarade Jan Scherman för danska Börsen i maj.

Nu vet vi alltså även vilket pris han avsåg.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.