Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 juni 2012, 10:22
IRM:s analyschef Tobias Hedström
Foto: Carina Jäderström
Samtliga mediekategorier utom tv-reklam backade under maj. Det visar statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.
Dagpress minskade med tvåsiffriga tal. Övriga tryckta medier backade också kraftigt.
Radio och utomhus hade det också kämpigt, men inte lika tufft som tryckta medier.
Tv-reklamen ökade dock starkt, vilket minskade tappet och gjorde att månadsindexet stannade på minus 6,7 procent i förhållande till maj förra året:
– Att TV-reklamen fortsätter att öka efter två år med stark tillväxt är ett tecken på mediets styrka men också annonsörernas likriktning, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i en kommentar.
IRM:s månadsindex består av följande kategorier: Dagspress, Fackpress, Populärpress, Utomhusreklam, Bio, TV och Radio.
Karl-Johan Byttner