Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Majoritet av svenskar kan tänka sig inskränka yttrandefriheten

Publicerad: 9 Juni 2017, 05:53

Foto: R Magnusson

Svenskarna vill inskränka yttrandefriheten, Google satsar på header bidding och McCann New York får ny global creative director. Det och mycket mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Anders Behring BreivikAnna HedenmoMartin Aagård

Majoritet av svenskarna kan tänka sig inskränka yttrandefriheten

En majoritet av Sveriges medborgare kan tänka sig inskränka yttrandefriheten, det menar journalistikforskarna Ulla Carlsson och Lennart Weibull på DN Debatt med hänvisning till den nationella SOM-undersökningen 2015. Forskarna tror att en del av förklaringen ligger i den ökade digitaliseringen och mediernas bristande respekt för personlig integritet. "Mycket talar för att bedömningarna i hög grad präglas en tid när kommunikationssamhället genomgår stora förändringar genom digitaliseringen.", skriver de. De politiskt intresserade är den grupp som i minst utsträckning vill inskränka yttrandefriheten och forskarna menar att resultaten pekar på behovet av att mediernas roll, rättigheter och ansvar beaktas i en förändrad medie- och samhällskontext.

Politiker ger 450 000 till pressgrupp efter att ha tacklat reporter

Den 25 maj satte delstatspolitikern Greg Gianforte in en ordentlig tackling på en the Guardian-reporter som bevakade ett politiskt möte där Gianforte höll tal. Anfallet fördömdes på många håll och Gianforte tvingades be om ursäkt. Nu väljer han att donera 50 000 dollar till pressorganisationen CPJ, som arbetar för pressfriheten världen över. Gianforte riskerar fortfarande att dömas för tacklingen och kan dömas till sex månaders fängelse.

Ny global creative director på McCann New York

Pierre Lipton blir ny global creative director på McCann New York, det rapporterar The Drum. Lipton har tio framgångsrika år bakom sig i byråbranschen. Senast har han som creative director på 360i jobbat för att stärka samarbetet mellan tech- och kreatörsdelen. Han har även varit med och startat upp M&C Saatchi New York. "Jag har länge varit ett stort fan av Pierre. Han har en historik av att arbeta framångsrikt över alla plattformar och är inte rädd för att ta sig an stora utmaningar. Och han är dessutom en bra kille, det kommer man långt på", säger McCann Worldgroups ordförande Rob Reilly.

Google stärker sitt header bidding-projekt

I mars berättade Facebook att de skulle fortsätta sin satsning på header bidding, nu väljer Google att göra detsamma. Tills idag har annonsförsäljningslösningen endast funnits i en stängd betaversion där ett fåtal utvalda publicister bjudits in för att sälja sina DoubleClick-annonser genom header bidding. Nu breddar Google programmet till att innefatta över 100 publicister, det rapporterar AdWeek.

Aagård kritiserar Anna Hedenmo

Häromdagen publicerade Publicistklubbens nya ordförande, Anna Hedenmo, en replik Jan Helins debattartikel där han menade att medierna inte mörkat rapporteringen kring invandringen. Hedenmo menade att publicister måste se sig själva i ögonen och ta ansvar för den misstro som medborgarna känner kring mediernas rapportering om invandring. Nu har ytterligare en replik publicerats i debatten. Aftonbladet Kulturs Martin Aagård menar att Helin som chefredaktör inte alls har något inflytande i vad tidningen publicerar på sina opinionssidor och vänder sig mot Hedenmos påstående om att kulturskribenter ska ha skapat en åsiktskorridor.

NRK gör serie om Anders Behring Breivik

Norska public service-bolaget NRK kommer att spela in en serie om terrordådet den 22 juli 2011, då Anders Behring Breivik tog livet av 77 människor, det rapporterar TT. Fokus kommer inte att fokusera på de människor som omkom utan om de människor som genom sina yrka drabbades av dådet. Det handlar om personer som fick rädda skadade, begrava de döda samt de som var med och dömde Breivik.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.