Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Mäklar-uppror mot Hemnet

Publicerad: 24 April 2013, 06:54

Bostadsjätten Hemnets beslut att införa en avgift på 600 kronor för annonsering får mäklarna att rasa. Den nya avgiften börjar gälla från och med den 1 juli – men nu ska ett antal mäklarföretag diskutera hur de ska slippa ur Hemnets grepp, uppger DI.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Hemnets affärsmodell har fram tills nu bestått av bannerannonsering   till 90 procent. Bolaget har idag cirka 1,6 till 1,8 miljoner unika   besökare per vecka, omsatte 56,2 miljoner kronor år 2011 och hade ett   resultat efter finansiella poster, finansnetto, på 7,7 miljoner kronor   samma år.Den digitala utvecklingen går dock allt snabbare och  nära 50 procent  av besökarna går idag in via appar och liknande, vilket i  sin tur  riskerar att ge krympande annonsintäkter för Hemnet.

Det är därför Hemnet nu vill ta 600 kronor i avgift per annons. Företaget hoppas att det ska ge resurser  att utveckla tjänster som gör att man kan hänga med i den snabba  digitala utvecklingen.

Men mäklarföretagen är starkt kritiska, till och med i upprorsstämning, enligt DI.

– Det är oerhört provocerande. De har satt kniven mot strupen på oss, säger Erik Olsson, vd för mäklarbolaget med samma namn, till DI.

Nästa vecka ska 30-40 mäklarföretag ha ett stormöte i Stockholm. Där ska man diskutera hur man ska ta sig ur Hemnets grepp

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.