Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Målet är 600 000 unika besökare i veckan"

Publicerad: 8 september 2008, 08:17

Här är Aftonbladets nya satsning på kvinnor 28-45 år: Wendela.se – en sajt på aftonbladet.se som även får utrymme i papperstidningen på lördagar. – Det är första gången vi satsar på en målgrupp, tidigare har vi satsat på ämnen. Målet är 600 000 unika besökare i veckan, säger Malin Kaldo, featurechef på Aftonbladet.se.


Wendela.se

På 90-talet startades avdelningen Aftonbladet Kvinna – nu mobiliserar tidningen återigen för att locka den viktiga kvinnliga läsekretsen.

Den här gången har Aftonbladet ringat in målgruppen kvinnor 28-45 år och satsningen är döpt efter Sveriges första kvinnliga journalist Wendela Hebbe, som i dag skulle ha fyllt 200 år.

Malin Kaldo, featurechef på aftonbladet.se, och Lena Bergman-Esk, Kvinna-chef på Aftonbladet, ligger bakom Wendela-satsningen. Sajtens redaktörer är  Lina Lindkvist och Anna Andersson. Krönikören och bloggaren Malin "Fotbollsfrun" Wollin får en framträdande roll och det blir avdelningar  som relationer, barn, singlar, jobbet och ledig tid.

– Det är första gången vi satsar på en målgrupp, tidigare har vi satsat på ämnen. Det här är en sanslöst viktig målgrupp för oss och annonsörerna. När man ringar in en målgrupp på det här sättet blir det också lättare med tilltal och ton, säger Malin Kaldo och nämnder de dagliga snackisar som sajten ska lyfta fram ihop med läsarna.

Några direkta konkurrenter finns inte på nätet. Enligt Malin Kaldo finns konkurrenterna mer på magasinssidan, som exempelvis Amelia.

Malin Kaldo har för övrigt tidigare jobbat med magasin på Amelia förlag och hon ser fram emot att ta kvinnosatsningen in på nätet.

Målet är 600 000 unika besökare i veckan. Wendela.se slukar Familj, Kvinna samt Kärlek och Sex som försvinner som egna avdelningar på aftonbladet.se.

– Men det här kommer inte att bli något kvinnoreservat, vi hoppas på många manliga läsare också.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.