Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Målet: Gå om Aftonbladet i mobilen om fem år

Publicerad: 5 Augusti 2014, 13:20

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

Foto: Jonas Eltes.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson firar nya trafikrekord och tror att hans tidning går om Aftonbladet i mobilen om fem år. Samtidigt presenterar Aftonbladet nya fantastiska rekordsiffror på totalt 8 822 912 unika besökare i de digitala kanalerna förra veckan.


Ämnen i artikeln:

Fredrik RogbergAftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

1996 var året då Aftonbladet gick om Expressen i upplaga.

Numera utspelas kriget om läsarna i huvudsak på nätet – och båda kvällstidningarna har stora digitala framgångar.

Expressen presenterar rekordnoteringen 2,6 miljoner unika besökare på mobilsajten, en ökning med 195 procent jämfört med samma period i fjol. Även desktop ökar – med 23 procent till 2 463 234 unika besökare.

I vintras klubbade ägaren Bonnier en strategi för att göra Expressen större än Aftonbladet, och det är nu den planen som Thomas Mattsson jobbar efter.

En nyckelvärvning är rekryteringen av IT-chefen Peter Frey från just Aftonbladet i fjol.

Thomas Mattsson tror att Expressen kan gå om Aftonbladet i mobilen om fem år.

– Kolla andelen trafik nu mot för ett år sen, jämför vad vi har idag jämfört med konkurrenten. Stor skillnad för mobilt, desktop och tv.

– Men finns inga enkla snabba lösningar, och det kommer att ta tid. Men det är väl själva tjusningen med konkurrens? Och Aftonbladet är ju en inspirerande konkurrent, båda kvällstidningarna utvecklas ju starkt, säger Thomas Mattsson.

Samtidigt offentliggör marknadsledaren Aftonbladet sitt nya mobilrekord för  förra veckan med 4 506 680 unika besökare. Rekordet under vecka 31 innebär en ökning med 43 procent gentemot förra året.

Antalet besök i mobilen uppgick till mer än 26 miljoner och sidvisningarna uppgick till 127 miljoner.

– Det här visar att Aftonbladet i mobilen varit den självklara kanalen att uppdatera sig från hängmattan i sommar. Förra veckans mest lästa nyhet i Aftonbladet var bråket mellan Justin Bieber och Orlando Bloom, men självklart ville många läsare också veta allt om det galna vädret, säger Fredrik Rogberg, analyschef på Aftonbladet, och fortsätter:

– Engagemanget för innehållet var som alltid stort med 4,8 sidvisningar per besök i mobilen.

Räknar man ihop både mobil och desktop nådde Aftonbladet 8 822 912 unika besökare i de digitala kanalerna förra veckan.

– Det är bra att Thomas Mattson är på hugget, det ska en underdog vara. Jag konstaterar att Aftonbladet Mobil var nästan dubbel så stor som Expressen förra veckan sett till antalet unika webbläsare. Talar vi sidvisningar var vi mer än fem gånger större. Vi produktutvecklar ständigt och har tänkt att befästa vår nyhetsledande position. Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når Aftonbladet över 3 miljoner svenskar i våra olika kanaler, dit har Expressen en bit kvar – typ över en miljon läsare per dag, säger Fredrik Lindén, informationschef på Aftonbladet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.