Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Man kan alltid önska sig fler tittare”

Publicerad: 23 April 2012, 15:34

Nyhetsbolagets vd Göran Ellung hävdar att tittarutvecklingen går som planerat för TV4 News med tanke på att det är en såpass nystartad kanal.

Foto: Magnus Skoglöf/TV4.

Resume.se kunde nyligen berätta om nya chocksiffror för TV4 News. Nyhetsbolagets vd Göran Ellung hävdar att tittarutvecklingen går som planerat: – Våra prognoser stämmer ned till den sista decimalen även om man naturligtvis alltid kan önska sig fler tittare, säger han.


Ämnen i artikeln:

Göran EllungNyhetsbolagetTV4 News

Resume.se kunde nyligen berätta att TV4 News hade 13 000 tittare i  genomsnitt den 21 mars-8 april i sina egna sändningar och 28 000 tittare  i genomsnitt via TV Comhem.

Men detta var alltså innan MMS började mäta TV Comhem.

Göran  Ellung står dock på sig och hävdar att hans tidigare bedömning att  kanalen har cirka 250 000 unika tittare per dag stämmer:
– Då vi  startade kanalen började vi titta på måttet 1 minut eftersom det ger en  bra uppfattning om kanalens räckvidd. Det vill säga vilka som går in och  ut ur kanalen, säger Göran Ellung.

MMS normala mått är 5 minuter  och våra 1-minuterssiffror från MMS visade att ni hade 41 000 tittare i  genomsnitt i de egna sändningarna och 82 000 tittare via TV Comhem. Det  är långt ifrån en total på 250 000 tittare?
– Om vi exempelvis  tittar på vecka 16 hade vi 166 000 tittare på 1-minutersnivå och 80 000  på 5-minutersnivå, säger Göran Ellung.

Han uppger också att man  hade 40 000 tittare i TV Comhem som var inne 5 minuter vecka 13 och samma summa  vecka 14, 62 000 tittare vecka 15 och alltså 80 000 tittare vecka 16:
–  Vi ser en klar ökning jämfört med den förra veckan. Sedan kan man  alltid önska sig bättre siffror, men det är inga dåliga eller konstiga  siffror för en nystartad kanal, säger Göran Ellung.

Branschexklusiva  partners som Electrolux Home hade funderingar angående tittarsiffrorna  och vill ha en plan för hur ni ska marknadsföra kanalen mer aktivt  framöver?
– Vi har träffat flera annonsörer på sistone och alla  inser att det är en lång resa. Jag har heller inte sålt in på något  annat sätt än att man som annonsör ska vara med om att etablera kanalen, säger  Göran Ellung.

Han påpekar också att man även hade problem i  Danmark då liknande nyhetskanaler skulle etableras. Det vill säga först  fick man bra tittarsiffror sedan tunnades dessa ut något.

Ibland  känns det som att jag talar med Bagdad-Bob. Vi har siffror som pekar i  en riktning, men du har alltid någon annan förklaring?
– Du får ta det med vår planeringsavdelning om du inte tror på mina siffror, säger Göran Ellung.

Han uppger också att Nyhetsbolaget har två större distributionspartners på ingång, vilka vill han dock inte uppge:
– Vi räknar med att ha en affär klar före sommaren och den andra strax efter sommaren, säger Göran Ellung.

Han hävdar också att TV4 News har en räckvidd på 2 miljoner av 4 miljoner möjliga hushåll:
–  Vi täcker ytterligare 900 000 hushåll om vi får in de två aktörerna,  säger Göran Ellung.

TV4 News har även träffat avtal med Bredbandsbolaget  och Tele2 även om detta inte påverkar räckvidden i någon större  utsträckning, enligt Göran Ellung.

Våra siffror visar att ni hade tre nollresultat – den 25 och 29 mars samt den 3 april?
– Vi talar ändå om genomsnitt och då är det klart att siffrorna kan variera från en dag till en annan, säger Göran Ellung.

TV4-Gruppens vd Casten Almqvist sade i samband med Stora Annonsördagen att ni fortfarande letar efter tittarna?
–  Jag tror att Casten Almqvist är mån om TV4 News och tycker att kanalen är  värd fler tittare. Jag tror på en nyhetskanal i Sverige och är inte  bekymrad om man ser till den långsiktiga utvecklingen, säger Göran  Ellung.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.