Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Man ska inte pilla på saker som fungerar”

Publicerad: 23 december 2011, 07:00

Henrik Stangel, ny vd för Dagens Industri.

Foto: Carina Jäderström.

Henrik Stangel tillträdde som ny vd på Dagens Industri den 1 november i år. För Resume.se berättar han om den nya rollen, konjunkturen och båtintresset.


Ämnen i artikeln:

Henrik StangelDagens Industri

Henrik Stangel trivs bra under sin första tid på Di.  

– Det känns verkligen kanonkul. Att få arbeta med ett så starkt varumärke som Di är spännande. Jag har dessutom mött en skara människor med mycket energi och kompetens.

Han kommer närmast från DN, där han var annonsdirektör. I sin nya roll som vd tar han med sig en viss insikt om branschen och sitt kontaktnät.

– Resten av mina kunskaper brukar komma fram när jag behöver dem. Jag försöker lyssna av för att få känsla för tidningen och dess affärer. Initialt känns det viktigt att träffa så många medarbetare som möjligt för att få en känsla för organisationen och människorna.

Vad gäller förändringar anser Stangel att man ska gå varsamt fram.

– Det förväntas alltid att man ska förändra så fort man byter tjänst, vilket kan vara riskfyllt. Man ska inte pilla på saker som fungerar. Jag koncentrerar mig därför just nu på att hitta framtida utvecklingsområden för tidningen och affären, det gäller ju att hela tiden skruva och förfina produkten.

Han menar att den främsta utmaningen för Di finns i de egna leden.

– Det är att fortsätta utveckla vår stabila prenumerationsaffär i fler kanaler. Sen tror jag att vi kan bredda vår affär inom vissa områden som är kopplade till vår redaktionella kärna, exempelvis konferens- och Gasell-konceptet.

Givetvis ser han en konkurrens på marknaden, men menar att den främst gör sig påtaglig internt.

– Morgontidningarna och månadsmagasinen gör bitvis ett bra jobb inom vårt bevakningsområde, även om de saknar samma resurser till fördjupning som vi har. Di har till viss del skapat en redaktionell konkurrenssituation där di.se och tidningsverksamheten drivits separata från varandra.

På den oundvikliga frågan om konjunkturläget svarar Stangel att han fått samma signaler som Di skriver om.

– Vi tror på en avmattning 2012, men ser en svag tillväxt 2013. Överlag är vi ganska försiktiga, men som vanligt kommer väl något hända i Europa som ingen har kunnat förutspå.

Som VD har Henrik Stangel ett övergripande ansvar för Di, Sydsvenskan och DN, vilket innebär ett strategiskt affärsansvar för annonsaffären. – Vi har flera lyckade paketsamarbeten, exempelvis 08Mälardalen, Citypaketet och Svea. Tanken är fortsätta utveckla gemensamma affärer och samarbeten mellan tidningarna.

Angående webbsäljets flytt till Bink är han nöjd, men ser vissa utmaningar.

– Rent teknikmässigt har vi landat där vi hoppats. Vi ser tydligt att vi sparar kostnader.

Det svåra är dock att hålla kvar känsla och kunskap om vår produkt då man sitter i andra lokaler, det måste vi fortsätta jobba med.

Stangel berättar att han i många år satt på köparsidan, men blev via en rekryterare övertalad att byta läger. Han är utbildad civilekonom på Handels och har bland annat arbetat på Carlsberg, HM/Ur & Penn och Posten.

– Det är en mängd olika jättar vars bredd jag nu har nytta av, då Di bevakar alla branscher.

Han är född och uppvuxen i Stockholms innerstad men bor nu i Nacka-Saltsjöbaden.

De egna medievanorna följer ett tydligt mönster.

– Jag vaknar till nyheterna på radion och stänger av direkt. Sen läser jag morgontidningarna och på vägen till jobbet blir det Mix Megapol. På hemvägen blir det alltid en kompakt tystnad i bilen, men kvällstid ser jag gärna lite play-TV.  Jag avverkade tio avsnitt av serien ”Bron” förra veckan.

Fritiden ägnas åt familjen, som består av frun Marie, barnen Gustaf och Frida samt hunden Wollie, ”en komplett bild” enligt Stangel själv.

– Sen delar jag och sonen ett intresse för båtar. Vi har en amerikansk båt som vi filar och slipar på och kör runt med i skärgården där vi har landställe.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.