Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Man tror inte längre på media som en investering”

Publicerad: 8 Maj 2015, 09:07

Olle Lidbom tror att Schibsted kommer att lägga sina digitala tjänster i ett eget bolag

Foto: Andreas Elgstrand

Enligt medieanalytikern Olle Lidbom visar Schibsteds miljardbud på Hemnet att koncernen går mot att bli ett tjänsteföretag snarare än publicister. Han tror att nästa steg blir att lägga de digitala tjänsterna i ett eget bolag. – På så sätt skulle de till exempel kunna skapa en ny oljefond som kan finansiera de publicistiska satsningarna, säger Olle Lidbom till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomBjörn RietzSchibsted

I morse tillkännagav Schibsted sitt bud på Hemnet på 1,5 miljarder kronor. Det återstår fortfarande att två av ägarna, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Mäklarsamfundet, ska tacka ja samt att Konkurrensverket ger grönt ljus innan köpet går igenom.  Olle Lidbom, medieanalytiker på Vassa Eggen, är något förvånad över affären.

– Affären är oväntad eftersom de ägande mäklarna tidigare visat att de trott på Hemnet och sett sajten som central för deras affär. Nu är köpet inte klart, men ett bud på 1,5 miljarder som motsvarar 47 gånger den årliga vinsten är så klart svårt att tacka nej till, säger Olle Lidbom till Resumé och fortsätter:

– Det var också bara ett år sedan som Blocket slog på stora trumman och lanserade Blocket Bostad som en "Hemnet-dödare". Man har kanske insett att det inte gick att knappa in, annars hade de inte lagt jättebudet.

I veckan stod det klart att Schibsted som tidigare i våras sålde tillbaka sina 35 procent av Metro Sverige fick 22,75 miljoner kronor för försäljningen, enligt Realtid. Ett vrakpris om man ser till att man köpte andelen för 350 miljoner kronor 2008. Ställer man försäljningen av Metro-andelarna mot de 1,5 miljarder kronor som Schibsted vill köpa Hemnet för ser Olle Lidbom en tydlig tendens var mediekoncernen ser framtiden.  

– Schibsted tror inte längre på det publicistiska som en investering. Det man satsar på är digitala tjänster, i första hand konsumenttjänster. Det sista stora publicistiska satsningen för koncernen var nog gratistidningen PunktSE. Omni och Politism är Aftonbladets satsningar. Samtidigt har man övergett marknaderna i Ryssland, Baltikum och håller på att göra samma sak i Frankrike. Det är en tydlig tendens som visar att man tror inte längre på media som en investering.

Hur tror du att affären kommer att påverka den publicistiska verksamheten?
– Inte särskilt mycket. Schibsted har alltid gjort den här typen av investeringar, det är inget nytt fenomen. Man har inte heller integrerat särskilt hårt och gör inte cross promotion som till exempel MTG.

Vid ett köp av Hemnet tror Olle Lidbom att Schibsted kommer att skruva till affären och på så sätt successivt kunna hämta in miljardinvesteringen.

– På några år har kostnaden för att annonsera på Hemnet gått upp från en 0-nivå till 600 kronor. Affären ligger även i linje med Schibsteds big data-strategi och koncernen har ett helt annat värde när det kommer till att addera sin användardata än vad mäklarna har.

Olle Lidbom tror att Schibsted kommer att knoppa av de digitala tjänsteverksamheterna med stark tillväxt i ett eget bolag. I USA har stora mediebolag som Gannett, Tribune, Fox och Time Warner gått samma väg.

– Affärsområdet "Classified Media" är Schibsteds tillväxtmotor och det är nästan oundvikligt att ägarna kommer vilja ha den publicistiska affären med låg tillväxt i ett annat bolag. På så sätt skulle de till exempel kunna skapa en ny oljefond som kan finansiera de publicistiska satsningarna.  

– Om du ser till Schibsteds ägarlista så är pensionsfonder i USA och Storbritannien storägare. I ett excel-ark måste verksamheter som Svenska Dagbladet och Bergens Tiderne te sig ologiska ut för dem. Därför tror jag att det det är troligt med en avknoppning.

Hur skulle avknoppningen påverka den journalistiska verksamheten?
– Jag tror att det är positivt, snarare skulle det öka fokus och möjligheten att utveckla nya redaktionella projekt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev