Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Månadstidning men Veckorevyn behåller namnet

Publicerad: 21 Oktober 2011, 09:56

Veckorevyn har gått ner till månadsutgivning. Men ett namnbyte för att ersätta den numera något missvisande tidningstiteln är inte aktuellt, enligt chefredaktören Linda Öhrn.


Ämnen i artikeln:

VeckorevynBonnier TidskrifterLinda Öhrn

Nya Veckorevyn kommer en gång i månaden.

Veckorevyn backade i Orvestos senaste räckvidsmätning med 7 procent till 173 000 läsare.

Upplagan för  helåret 2010 dalade med 1 400 exemplar till 43 200 ex.

I augusti meddelade Bonnier Tidskrifter att man drar ner utgivningstakten från varannan vecka till månadsutgivning.

– Allt pekar åt helt fel håll för Veckorevyn i print.  Pre-teens-segmentet är hårt utsatt i hela världen – papperstidningen har  blivit mindre relevant till förmån för nätet, exempelvis modebloggar, sa Olle Lidbom till Resume.se i augusti.

"Nya" Veckorevyn som kommer en gång i månaden beskrivs av Bonnier Tidskrifter som ”maffigare, tjockare och med nya profiler”. Den uppfräschade tidningen som kommer ut på onsdag presenterades i går av i Hitech Building, en av Hötorgsskraporna.

Tidningstiteln blir missvisande med tanke på utgivningstakten. Veckorevyn grundades 1935 och fram till 1999 gavs den ut veckovis. Men något namnbyte är inte aktuellt.

– Nej, Veckorevyn är ett alldeles för starkt varumärke för att vi ska  byta namn. Det har aldrig varit ett alternativ, säger Linda Öhrn till Bonnier Tidskrifters intranät.

– Det här har varit ett väldigt starkt år för Veckorevyn, vi har ökat i annonsintäkter under 2011, säger Linda Öhrn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.