Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 oktober 2011, 09:56
Veckorevyn har gått ner till månadsutgivning. Men ett namnbyte för att ersätta den numera något missvisande tidningstiteln är inte aktuellt, enligt chefredaktören Linda Öhrn.
Nya Veckorevyn kommer en gång i månaden.
Veckorevyn backade i Orvestos senaste räckvidsmätning med 7 procent till 173 000 läsare.
Upplagan för helåret 2010 dalade med 1 400 exemplar till 43 200 ex.
I augusti meddelade Bonnier Tidskrifter att man drar ner utgivningstakten från varannan vecka till månadsutgivning.
– Allt pekar åt helt fel håll för Veckorevyn i print. Pre-teens-segmentet är hårt utsatt i hela världen – papperstidningen har blivit mindre relevant till förmån för nätet, exempelvis modebloggar, sa Olle Lidbom till Resume.se i augusti.
"Nya" Veckorevyn som kommer en gång i månaden beskrivs av Bonnier Tidskrifter som ”maffigare, tjockare och med nya profiler”. Den uppfräschade tidningen som kommer ut på onsdag presenterades i går av i Hitech Building, en av Hötorgsskraporna.
Tidningstiteln blir missvisande med tanke på utgivningstakten. Veckorevyn grundades 1935 och fram till 1999 gavs den ut veckovis. Men något namnbyte är inte aktuellt.
– Nej, Veckorevyn är ett alldeles för starkt varumärke för att vi ska byta namn. Det har aldrig varit ett alternativ, säger Linda Öhrn till Bonnier Tidskrifters intranät.
– Det här har varit ett väldigt starkt år för Veckorevyn, vi har ökat i annonsintäkter under 2011, säger Linda Öhrn.
Magnus Helander