Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Många chefer kan unna sig ett extra glas skumpa”

Publicerad: 29 December 2010, 11:03

Många mediechefer kan unna sig ett extra glas skumpa efter ett mycket bra 2010. Resume.se summerar trenderna och utser glada vinnare och goda förlorare.


Ämnen i artikeln:

Peter JihdeTwitterJan SchermanAndreas CervenkaHans-Holger AlbrechtEva HamiltonDiamant SalihuIpadNiklas Svensson

Montage: Andreas Elgstrand.

2009 blev precis ett sådant skitår som Littorin spådde och själv fick uppleva i år. Så började 2010 också gnälligt och osäkert med lågt satta budgetar och halvkackig försäljning. Just som de minnesgoda vet att januari brukar te sig.

Sedan hände allt fortare än någon insåg: Anders Borg tog hem EM i stabilitet, optimistiske Svensson lånade friskt och handlade snabbt medan annonsörerna köpte medieutrymme långt över alla prognoser.

Att Charlotte Kalla, Marcus Hellner eller storskämtaren Björn Ferry hade med saken att göra är mindre troligt, men uppgången började ungefär när de tog OS-guld i Vancouver. Då började i alla fall SVT:s utklassning av konkurrenterna.

Efter år av utförsåkning i tittartidstabellerna tog statstelevisionen en grym revansch: OS, Eurovision, bröllopet, fotbolls-VM, valet och SVT Play sopade banan (ja, curlingdamerna tog också guld) med Sjögren, Scherman och Aronsson.

Paradoxalt nog är ”reklamfria” SVT vinnare det goda annonsåret 2010. Det ska direktör Hamilton tacka oss licensbetalare för och det har dotterbolaget Radiotjänst också gjort i hejdlöst populära kampanjer. Starkt av en snart stendöd affärsmodell.

De tre svenska kommersiella tv-bolagen förlorade tittare, men direktörerna kan i alla fall skratta hela vägen till bolagsstämman. De kommer att visa upp rekordvinster, men kunde ha dragit in en miljard till om de bara haft bättre program och fler ratings att sälja. Även om Jan Scherman lite tillkämpat säger att han hellre säljer 140 än 60 procent vid ett reklamsläpp. De bäddade i alla fall för ett 2011 med fler årsavtal på högre prisnivå.

En del förlorade reklammiljoner gick i stället till dagspressen. Därför kan 2010 bli historiskt genom att alla åtta storstadstidningarna går med vinst, även om två av dem fuskar med statsbidrag. Starkt av ett långsamt döende huvudmedium.

Här är några av 2010 års vinnare och förlorare i vår medieankdamm:

Årets mediedrottning: SVT:s vd Eva Hamilton, som är så framgångsrik att staten nu med public value-test måste sätta grimma på sitt bolags framfart i nya medier.

Årets Krösus: TV4:s vd Jan Scherman, som drar in 800 vinstmiljoner till 73 glada Bonnierättlingar.

Årets chockaffär: MTG:s koncernchef Hans-Holger Albrecht köper Premier League framför näsan på Scherman.

Årets tidskriftslyft: Allers skvallertidningar tjänar stort på bröllopshysterin medan kvällspressens fjäskbilagor gör fiasko.

Årets sämsta ljud: SVT:s och TV4:s VM-kommentatorer som förlorade kampen mot vuvuzelorna.

Årets valförlorare: sociala medier inkarnerade av den rödgröne USA-importerade gurun Martin Gelin.

Årets valvinnare: Expressens Niklas Svensson som stal showen från IRL-scenen mitt i huvudstaden.

Årets scoop: Expressens Diamant Salihu knäcker nyheten att Julian Assange misstänks för våldtäkt.

Årets ekonomipris: Svenskans Andreas Cervenka, vars söndagskrönikor är lika elaka som roliga.

Årets linslus: TV4:s Peter Jihde som leder allt på blanka golv, utom floppen Dansfeber som Kattis Ahlström fick plåga sig igenom.

Årets mest haussade: Ipad, som visade sig vara en stor Iphone och inte går att ringa med – heller.

Årets genombrott: Twitter, nu lika nödvändig för företagens kundtjänster som e-post, fråga bara SJ.

Årets bok: Äsch förresten, nu vänder vi blad i almanackan och går vidare. Tack för kaffe...flickan.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.