Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Mångfaldsnätverket All of us växer snabbt

Publicerad: 25 Juni 2018, 08:19

f.v. Nicole Kavander, Roshanak Fatahian och Canan Yasar – grundarna bakom nätverket All of us.

Nätverket som stöttar och belyser mångfald i kommunikationsbranschen har bara funnits i några månader, men har redan nu över 300 medlemmar.


Ämnen i artikeln:

Canan YasarNicole Kavander

I februari i år grundade Nicole Kavander, Roshanak Fatahian och Canan Yasar nätverket "All of us", i syfte att stötta och belysa mångfald inom kommunikationsbranschen – en bransch som de själva är verksamma i.

Sedan starten har medlemsantalet ökat kraftigt och på bara några månader har nätverket fått över 300 medlemmar.

– Vi startade nätverket eftersom det finns en tydligt homogen bild i vår bransch, vilket mynnar ut i det vi kommunicerar och där det saknas perspektiv. Vi har jobbat länge inom branschen och sett hur tomt det är utifrån en mångfaldsaspekt och med "All of us" ville vi skapa en förändring, säger Roshanak Fatahian till Resumé.

Roshanak Fatahian säger att de till en början hade hoppats på cirka 80 medlemmar, men att medlemssiffran redan nu ligger på över 300 är något som verkligen överraskar henne. Nicole Kavander håller med och har sett gemenskapen flöda inom nätverkets dörrar.

– Jag tror att många känner igen sig i ensamheten. Vi har haft några nätverksträffar där vi bara träffats över en öl och det brukar leda till emotionella samtal. Många känner ett konstant utanförskap och i nätverket upplever du helt plötsligt att flera känner samma sak och det gör att en gemenskap infinner sig. Det finns så många kompetenser som inte kommer in i de små bubblorna som vi verkar i, säger Nicole Kavander.

Tanken har hela tiden varit att skapa ett öppet och välkomnande forum, där medlemmarna kan diskutera situationer utan att bli exkluderade eller kränkta. Många av medlemmarna har känt att de blivit diskriminerade på sina arbetsplatser och anser att kommunikationen ofta blivit, eller tolkats, fel.

Hur vanligt är det att man känner sig diskriminerad inom branschen?
– Det är en jättesvår fråga. När man känner sig helt ensam på en byrå blir det enkelt att man normaliserar saker och ting väldigt snabbt. Det är högt tempo, leveranser och deadline – men har man då ingen att vända sig till låter man det bara gå. Jag tror det är väldigt vanligt och där saknas kunskapen i branschen.  Hos oss vill vi att de ska känna att de har en röst, säger Roshanak Fatahian.

Det som "All of us" hjälper sina medlemmar med är att posta jobb för relevanta kanaler.

– Sen kan vi hjälpa till att rekrytera också. Företag ska se oss som en kanal att nå folk. Vi använder varandras erfarenhet och individuella nätverk. Om jag rekommenderar någon att söka ett jobb så känner de stöd. Många har våra medlemmar har känt att de blivit diskriminerade på grund av namn och utseende, säger Canan Yasar.

– Sen finns det andra steg efter rekryteringen, att skapa ett arbetsklimat som är inkluderande och skapa ett bra klimat för alla. Vi vill förändra arbetskulturen och miljön på arbetsplatser, fortsätter hon.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Canan YasarNicole Kavander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.